måndag 3 december 2012

Olika sorters deadlines....

Vi har tidigare konstaterat att matte behöver " deadlines " av något slag för att  få sina jobb gjorda.

Hon LÄR ha varit sådan sedan skattedeklarationerna ännu skulle fyllas i av den skatteskyldiga själv och sedan avsändas - senast ett visst datum ...Då satt hon uppe till småtimmarna och plitade - räknade -suckade... Och skickade iväg en kaffefläckad och skrynklig - men HEDERLIG deklaration....

Men det var före VÅR tid....Nu är det förhandsifyllda stressfria lappar som kommer med posten...

Nå, i dag - en måndag - har hon suttit och SYTT sådant som har legat LÄNGE i högen - som helst måste vara åtgärdad till Luciadagen ... Fortfarande var hon klädd i pyamas och badkappa - från tidigt på morgonen....Ända tills hon märkte att klockan var 11 och hon FRÖS, så det var dags att elda och för att kunna elda måste hon gå och hugga tändved...

Så vi fick gå ut med henne och kolla att hon kom ihåg VARFÖR hon gick ut....Och hon klädde på sig - mycket - för termometern visade -12...Det var ännu kallare klockan sju då vi var ute på egen hand....

Visserligen gick hon nu först till bastun för att kolla om vattnet frusit - vilket det hade...men bara lite, så hon tände ett stort ljus och pillade in det under grytan - så där som " första hjälp "...

SEN gick hon och började hugga sina små klabbar...

Vi hundar får inte vara i vedlidret när hon yxar på, för det kan flyga klabbar i skallen på oss... Och  Cocke tycker att INNE i vedlidret är " UTE " och ...huggkubben lockar honom att lyfta benet...Och då skriker matte åt honom....
Nu satte jag mig i dörröppningen för att hålla reda på systemen - och mycket riktigt... Det var som jag tänkte...Matte tappade en massa pinnar...Och jag plockade upp NÄSTAN alla åt henne...
Det är roligt när hon säger att jag är en duktig liten hund och " mattes lilla hjälpreda "...Det är jag OFTA...

Cocke  satt på  trappan - på mattan - och såg frusen ut när vi kom med veden.  Han är inte lika förtjust i att vara ute som jag. Inte ens på sommaren. Ändå har han mera päls än jag.
Matte är en " utematte" året om, så jag har lärt mig att tycka om väder som väder. Annars lämnar hon mig inne och det är inte roligt.

När brasorna brann i alla  tre eldstäderna började hon skriva en butikslista... för på lördagen skottade hon vägen och orkade inte mera med nån länk till bybutiken...Hon försökte då  få tag på en  taxi, men ingen svarade och hon skulle inte ens ha hunnit längre för - på lördagarna stänger de klockan ett....

Plötsligt hörde vi hur hon talade i telefonen...Det i sin tur kan betyda att nån kommer, så jag hoppade upp på en stol och tittade ut...Men hon sade att hon skulle åka med taxi till butiken - och vi skulle vänta hemma...

Vi hann ut en stund innan hon bytte till bykläder, plockade ihop kassar och födelsedagskort och brev ( som skulle vara framme inom två dagar )  ....och gick ut utan oss...

Ganska snart var hon hemma igen med en massa kassar - och vi fick gå ut och söka KORV i snödrivorna !!! DET var roligt....och hennes "svek" var glömt....

Senare - när det var varmt i huset och vi hade varit på länk till postlådan - innan det blev mörkt - och  vi fått vår mat , plockade hon fram sandpapper och penslar och färgpytsar...... SLÖTT....

Hon började slipa duschrumsdörren och vi måste gå bort för att inte få damm i nosarna...Suck...

Under en paus satt hon och skrev till en FaceBookvän : "....och dörren måste målas innan färgen torkar i burken..."

Och det hon sydde i morse  var en kjol till en stol...och juldukar...som skall vara färdiga ..ALLRA senast före julen...


Konstaterar Onna .....

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar