söndag 15 april 2018

Skrämmande helg för en liten hund ...Inga häxor utom den på porten..

Vårt utlovade besök från stora världen realiserades påskdagen
Nyaste versionen av "stolphäxan "
vid 12-tiden...

Matte hade då stressat på från arla morgonstund och varvat disk och matlagning med hundutförsel och lek på gården...
Kisspappren var helgen till ära borttagna -dessutom rätt obehövliga då EN liten kisi levererats på pappren på TRE dagar..

Fem före utsatt tid tog matte sin halsbandsförseda hund och kopplet och gick ut för att förbereda portöppningen...

En liten stund hann vi röja den blivande parkeringen och flytta bollar,tunnlock och.... fågelbadsdiskborsten som haft vinterledigt tills borstfantasten upptäckte den i kornellen vid fågelbadet..

Den röda bilen hördes på långt håll eftersom vägytan var frostkrispig efter en lagom kall natt och solen hade påskstrejkat hela morgonen...
En stund fick resenärerna beundra häxan* på utsidan av porten innan jag med den kopplade fyrtassaren vid min sida lirkade upp de två porthalvorna...

För några år sedan satt häxan på grindstolpen...
*Hon har ju som jag berättat tidigare turvis varit tomte och häxa, så hon är omklädd nu igen -som den övre bilden visar...

Då bilen passerat och porten var stängd, satt jag på huk och lät besökarna komma ur bilen och de tre hundgästerna bli kopplade...

Det visade sig bli en skrikcirkus...

Koppelhälsandet på taxarna gick bra....

Den stora flätten däremot var det mest skräckinjagande Wille hittills sett...

Då flätten visat att han -helt som väntat -  var vänligt sinnad släpptes hela skaran koppellösa på gården....

VÄNLIG...jooo, men inte speciellt försiktig, så det blev ett par påspringningar och den arma valpen kvinkade i högan sky...
Han sökte sig under bilen och låg där platt som en påkörd groda...och kom fram då vi riktigt bevisligen lockat bort den svarte " besten "...

En timme gick innan han lugnat sig och kunnat slappna av någotsånär i sin diskbordsknut...
Vår säng var också trygg och pojkarna gillade att gulla med släktens nytillskott...

Så blev det ju mat och småningom vågade sig Wille till sin plats under bordet..

Då "packet " åkt och vi varit på lugn gårdsrastning var vi ungefär lika slut båda två och låg en dryg timme i djup dvala..

Eftersom alla dörrarna varit mer än lovligt mycket öppna var stugan kall och en påskbrasa kändes sååå skön...

Min lilla kompis visade att han lärt sig sitta vackert bredvid medan jag laddade Plåtis och tände på...
Han smällde nämligen bums ner sin lilla rumpa tätt intill mig och följde med mina förehavanden...

Inte förrän på kvällskvisten blev han sitt vanliga busiga jag och det var honom minsann välunnat...

Arma lilla kräk, som nog kommer att behöva mer hundkontakter, men ...helst då liiiite mer i sin egen viktklass...

Efter denna olyckliga påsk har vi haft den lika  svarta labbisen Ester och taxen Greta på besök....och efter starthickan kom alla väl överens...

Tiden rusar och vi bara HINNER inte skriva så ofta, så varin glada ...😇😇😇

Mattes växter börjar vakna, men...de toppas också som aldrig förr...

Våra länkar blir längre och kondisen stiger ...
TRE kilometer en dag var en riktigt skön sträcka för båda inblandade...

I dag eldade jag upp några näverbitar och småstickor under bastugrytan och...kunde konstatera att mitt lilla sällskap fattat galoppen :

Man ska alltid sitta bredvid matte då hon tänder...också i bastun...

En hjärtevärmande upplevelse...Han är kanske lite " harig " då det gäller kontakten med andra stoooora hundar, men intelligensen är det inget fel på...

Försiktighet är som sagt en dygd...och jag hoppas han tillämpar den också då det gäller ormar...

Men det räcker väl ett tag ännu tills de kommer hit...
Huggisarna är sällsynta...

Såg i mina anteckningar att en av snokpojkarna vaknat just runt 14. 4....medan stora honan tagit tid på sig till..slutet av maj...


Då clematisen har stora blomknoppar brukar ormarna ligga utanför fönstret


Ja, nu är bloggdagboken lite uppdaterad ...och solen tittar in efter ett stilla vårregn denna slöa söndag - så vi ska väl en sväng ut...

Hade jag haft bil idag så skulle vi ha deltagit i firningen av en 11-åring, men...
nu fick jag bara ringa och gratta...och äta en surbrödsbit till kaffet...

C'est la vie....


Dyker upp ett foto från 2006 ...bara för skojs skull :



Om påskhäxans "katt" ser bekant ut så ...var det Onnas ....


Ha det skönt allihopa...

Skriver om jag hinner 😅😅😅



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar