lördag 25 augusti 2018

Hösten kommer smygande...Brasa eller inte - det är frågan...

Vaknade faktiskt första gången på väldigt länge  lite före halvsju i  förrgår morse...


Tungrullning a la Will...

Mitt sängsällskap - Wille - var  sååå sömnloj ännu och rullade ut sin rosa tunga och ..en stund tog  vi att i all ro börja vår gemensamma dag...Supergosigt...

Vi har varit lyckligt lottade att få rå om den gulligaste lilla bilen på ön - och det /den utnyttjar  vi skamlöst...

Först åkte vi  i förrgår på en motions-/simrunda och efter det behövdes inte ens a/c-funktionen i bilen ...

Eftersom Wille av veterinären vid vårt vaccinationsbesök  den 12.4 klassats som ordentligt överviktig - 12,5 kg - vid fem månaders ålder, ville jag nu kolla upp vikten helt ex tempore ...Vårt nästa vaccinationsbesök blir omkring den 12.4 2019 )

Stack in näsan i väntrummet, viskade en försynt förfrågan, fick ett glatt ja till svar och hämtade en sprallig hund till vågen...

Han vägrade  sitta still så en " kattkvinna " försökte frenetiskt komma till "undsättning" ... men motades lite irriterat av mig, som ABSOLUUUUT  vill lösa mina hundproblem på eget sätt...

KUNDE ha varit artigare,men ... min svansviftare flyger bombsäkert  i taket av människokontakt så..hållin er borta allihopa tills ni bemästrar :
" No talk, no touch, no eye contact ..."

DÄR har Mr Millan bara sååå rätt..

Han må nu vara ett no-no  för en del, men JAG är ett fan 

Vågen kunde så småningom avläsas och de digitala siffrorna stod på 14,000 och Matte gick med bestämda steg in i väntrummet där veterinären just dirigerat en liten hund ut från och en jättestor in på mottagningen...

Hon hann - bakom sin disk - bevärdiga oss  GILLANDE och GLADA ögonkast och kom med kommentaren :
" Hän näyttää sporttiselta ...". ( Han ser sportig ut )

Vilket ju var manna för en stackars psykad Matte som säkert ätit många tröstglassar efter besöket i april...

Nu återstår att få samma utlåtande om Matte...

Från mottagningen till S-järn, där vi kommer att bli stamkunder -  vilket betyder att Matte EVENTUELLT får frångå en av sina heliga principer - att inte skaffa/ använda S-kort..(  Det är alltid nån som betalar för de rabatterna kortkunderna får...Om inte annat så syns det i "uppade " priser )

Men..hunden får komma in i butiken och keldjursavdelningen är fin...
Väl bemött blev han också med krafs och uppmärksamhet som han tog rätt lugnt redan...

Vi köpte hans djupfrysta  broskben och en rulle mald nötvom ( tyvärr en hel rulle som helst kunde säljas i skivor, för ..den luktar säkert pyton...Blir yttersta nödreserv :) )

Ett okänt märke "Murkis"-ben och ett känt "Mush" -barfmat

Från  hundmatshandel till Kimito Bagare där jag redan i arla morgonstund tänkt skaffa kaffebröd till mitt aviserade sällskap...Kollade deras hemsida på Fb innan avfärden  och visste precis vad jag ville ha..

Sockermunkar i all ära : FÅR jag välja så blir det INTE flottyrdumpat dussinbröd - som man i förväg VET vad det smakar - utan "säsongsbetonat" och "kärleksfullt  framställt " hantverk...

Variation i livet...liksom...och nu är förutsägbarhet inte vad jag skattar högst ...

Från bageriet kom jag ut med en bakelsekartong  och ca 7€ fattigare styrde vi till Tappo för att köpa ägg...

Det tog ca 4 minuter att" kooootkotta " lite med hönorna, plocka bruna ägg i ett fack, lägga pengarna i kassaskrinet och ratta iväg..

Eftersom Wille var lite fuktig ännu fick han stanna i bilen som parkerades vid Knallis'  vägg medan jag snabbhandlade lite mat...

Solen hade inte bevärdigat oss en tanke just då så han hade det skönt i sin resbur..

Väl hemma igen behövde jag inte sitta länge ensam innan en entusiastisk arbetare anlände och jag fick hoppa ur bykläderna och byta till skogshuggarvänliga rusklumpor...

Motorsågens ked var lös, oljetråget tomt, men på ett lite nafs var det åtgärdat, stängslet vid bastun nedtaget och två skarvsladdar utringlade...

Maskinmannen brummade igång sågen och nu rök kvistar och i fjol fällda stammar stympades  + en "färsk " gran togs ned.
Han " lyckades INTE " kopiera mitt misstag med fällandet av en gran rakt över el-ledningen, utan ...trädet kom ner precis som han  planerat...
En viss prestigeförlust för mig kanske, men ...nåjaaa..


Undertecknad fungerade som sladdstyrare och risplockare och allmän hejarklack...

En gång var vi inne och drack citronförstärkt bubbelvatten och efter ytterligare en arbetsomgång blev det kaffe med supersaftig och supergod kvarg/ blåbärskaka ute i gårdsgungan...

Motormannen lovade komma en gång innan andra -större - uppdrag väntade honom - utomkommunalt t.o.m...

Och  i går morse tydligen väldigt tidigt ..hade min lilla följeslagare av hänsyn till Mattes nattsömn  ( ??? ) försynt och vackert placerat några "tack-för-broskbenen-hårda" korvar så nära ytterdörren att två av lämningarna kommit på tröskeln..

Enkelt att ta upp med kaffefilterpåsar...

No Big Deal...

"Shit happens " 😇

Och så kom postbilen, vars förare sade sig ha ringt tidigare i veckan men inte fått svar...Det medgav jag villigt och sade att Wille nog meddelat, men jag inte hunnit fram till mobilen i tid...och...ringa tillbaka SKA man som känt inte...

Numret var ett "skumt " +3584650......så...nu har jag kodat in det i mobilen...

Skönt att slippa passa telefonen - för nu har " lilla gubben " mat lååångt in på senhösten..
Vi ser väl om vi fortsätter förhållandet med Vetstore...


Nu ska vi röra på oss för EN grej blev ogjord i går eftersom jag hade gömt plånboken för mig själv...

Sökandet gav i alla fall önskat resultat, så nu har jag både körkort och pass....tills jag gömmer dem igen...

En betrodd person vet var jag i så fall gjort det....

Önskar er en trevlig helg - ett förnuftigt firande av Venetianer, Villa-avslutningar och andra evenemang...

Helstekt gris låter gaaaanska lockande och ..jag misstänker att Wille också gillar sådant ...🐷🐷🐷

( Jag har tagit ut kontanter för evenemanget - så det finns ingen orsak att INTE åka... )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar