tisdag 27 augusti 2019

Att ett plantbyte KAN ge sån energi...

Gårdagens - höstens första - plantbyte ägde ovanligt nog rum på S-gruppens agrimarketsida.


Först kaffe med munk och  småbröd/ kex...( Var fräck nog att hälla ut en nyligen tömd  couscousask full med mina egna växthustomater i alla de färger...som smakprov...)
 Meningen var att vi skulle mingla från 17 - snåret fram till själva bytestillfället 18.30.

Och kanske inte bara mingla...En mängd rabatterade växter stod ju och lockade...naturligtvis ....på agris hyllor...


Erkänner att jag nappade på två krukor buskveronika och en ny clematis...


Försvarar mig med att jag varit hundvakt och tjänat ihop den 15€ och några cent,som dessa nya kostade,  så..

Då jag fått skvallra mig helt nöjd ( med en medlem i trädgårdsföreningen ) började plantbytet och jag fick med mig hem både en ny bräken, en digitalis, en näva, två tuvor mossflox och nån okänd för mig ..
Alla mina medhavda plantor gick åt, så de nya fick rum i fryslådan jag nappat med mig hemifrån...

Wille hade Gumor som barnvakt i Stora Byns andra ända, så jag kunde snurra på fri och ledig...

Precis då jag ringde för att meddela att bytena var gjorda, kom den blå bilen insvepande på Agriparkeringen...

Efter en liten promenad runt parkeringen hoppade vi i bilen och ...förfasade oss över en absolut vanskapt/ sönderavlad långhårig schäfer som med sin krumma sluttande rygg tvangs gå på bakhasorna och linka...

Det borde ju vara straffbart att avla fram såna - och absolut förbjudet att köpa sådana...

Nå, vidare till Abrahamssons kiosk på blomkåls-/ broccoli-/vattenmelonhandel....och därifrån HEM...

Wille var trött och lade sig inne medan hans Gumo och jag i all hast besåg den under arbete varande dammen och min fina för året Jackmanii...



Sen åkte hon och vi stängde porten som stått öppen nästan hela dagen pga DUBBEL  frånvaro hemifrån...Både på fm och em ....alltså...

För jag hade varit utan Wille i byn på morgonen...

Nå ...Jag slapp kvällslänken för klockan var ju redan mycket och vi gick till sängs redan 22...eller aningen innan...

Steg upp 07.30, drack morgonkaffe och kopplade Wille för en morgonlänk ca 8.20 och vandrade till gästhamnen i tjock dimma...




Egentligen behövde jag bara nya batterier till blodtrycksmätaren, men en pizza slank dessutom ner i ryggsäcken som " ryggsvalkare "...

"Nån orsak ska döden ha " sade salig mor och mormor före henne...

Dimman låg nästan lika tät då vi kom hem, men lättade på fem röda minuter då jag vilat en stund ...

Eftersom man nu såg handen framför sig, tog jag mina nyanskaffade bytesväxter och planterade dem.
Dec flesta kom bekvämt och snabbt i den ommöblerade branten...

Bräkenklumpen stod jag en god stund med i handen ...funderande febrilt om jag skulle kunna få den vid dammen som planerat - mitt i allt kantfixas...

Det gick nog....och hela grävprojektet fick ny fart...

Här kommer några valda plock av det också och sen tar jag kaffepaus....


" Stony Bitch Avenue " -eller något ditåt...

Ett av fem lass bortgrävd materia.....

Strid med nässlor +tistlar = hög som ska täckas in 


Och nu är det kaffe och inget annat...

Säger matte och fotar ännu hunden i Cockmocken 😜

Gunggamlingen har hetat Cockmock i bra många år


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar