fredag 13 maj 2011

Matte och NAMN

Man FÅR ge upp nån gång och bara godkänna att t.ex NAMN är något som inte fastnar i skallen....Ett undantag : man minns sina barns namn - men det beror väl bara på att man hittat på dem själv...???

Nu på våren kom frökatalogerna - med bekanta namn på bekanta växter, som beställdes med mer eller mindre framgång - p.g.a det dåliga minnet....
Dvs  det kom endel dubletter och endel " oj, jag trodde jag beställt..."...
Det "förrförra" paketet innehöll några gamla godingar och EN helt ny bekantskap - som det tagit en evighet att lära sig namnet på...Busken skall bli 1,5 -2,5 m hög, skir, vitblommande - och jag har konsekvent kallat den
 ÅKERKÅL....
Trädgårdsmänniskor har sett lite förbryllade ut, men antagligen tänkt att "människan" är ute och cyklar och inte brytt sig om att fråga vad jag menat...

PENSASMERIKAALI heter buskarna - 3 st små  rotstockar kom för en dryg vecka sedan..Planterades i en kruka för att utveckla rötter och invänta varmare väder.
I paketet kom också en lång lista på odlingsråd - där det framkom att de tre stora groparna jag med stor möda grävt i den styva åkerleran  var alldeles för våta för "havskålen" ( som man räknat med att skulle gilla fukt ) - trots att jag öst i en blandning av  kompost, torv, krossat lecagrus och svartmylla....

Nå, mina 3 Ligulariaplantor  fick se sig omplacerade i kålgroparna - eftersom DE skulle trivas i våtmarker...Få se nu....( Och VAD heter ligularia ?? Något i stil med " Stånds" ... )

Har inte ännu bestämt var kålbuskarna ( har inget svenskt namn på dem ;) ) skall placeras, men månne de inte hittar "hem" så småningom.  VÄXER gör de i alla fall....
Några sibiriska ärtbuskar måste snarast omplaceras, så det blir väl gropar efter dem - åt nykomlingarna ??

Man borde vara bläckfisk för att få allt gjort - men oj vad jag njuter av min gård...Strunt nu i att allt tar en otrolig TID....So what ? Vart har jag brått ??? Ingenstans....;))

Och jag har sått tre sorters persilja, sallat och dill - så det går framåt.....och tomatplantorna blommar - de som såddes i början av mars...Kanske man får skörda lite tidigare i år...I fjol mognade tomaterna i augusti ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar