fredag 27 juli 2012

Högsommar ....och äntligen VARMT...

säger matte....alltså...
JAG - en rätt så välpåpälsad cockerherre - bryr mig egentligen attan om så mycket värme.
Ok - om det gäller morgonsolens inträngande å´ hunddynan vid vår plåtugn  - för DET kan vara skönt - om inte husets fagra dam ( Onna ) redan beslagtagit denna plats.....Hon rör sig kvickare än Fantomen då det gäller att hinna först på sköna ställen...
Samma sak gäller nattkvarterplatsen bredvid Matte....DEN damen svänger sig så många gånger INNAN sömnen faller henne i skallen, så jag har föredragit att inte klämma mina långa öron under hennes vältilltagna kroppshydda...Vilket Onna bryr sig föga om...Hon lägger sig egentligen nästan samma nanosekund som Matte - för att jag inte skall hinna....Trycker sig demonstrativt mot Mattes mage och tvingar Matte mot väggen...

SENAST på morgonnatten - då Onna har fått HETT av sänglifvet och nedstiger  medelst en ljudlig duns mot husets svala plastmatta - har jag min chans...Ger Matte en sakta puss på kinden med mina stickiga morrhår och lägger mig med svansen vid dynan ( som hon muttrande drar undan - och påstår att DÄR går gränsen : inga hundrumpor PÅ dynan )...

Matte har väl sagt det nångång : jag är släktens ENDA hundherre, men i ärlighetens skull har jag inga direkta fördelar av den positionen....Fem vuxna TIKAR och en helt ny liten tikvalp i släkten KUNDE ju bjuda på NÅNsorts hålligång NÅN gång...Men siii nej.....
En MAN  (!!!) vaktas bättre och intensivare än kronjuveler OM man alls tas in i ett hus där det doftar hormoner....
Juveler ja, jag har åhört matte diskuterande  MINA dyrbarheter  i en ton som jag definitivt inte kan godtaga... Ofina hon har med sina bekanta vädrat eller ventilerat tanken på något hon kallar " oskäligt dyrt för en procedur som tar en kvart i anspråk ".....
Och siii, hon BRUKAR vara försedd med ett synnerligen miserabelt minne, men SÅDANT minns hon minsann mellan verserna...Åtminstone de gånger nån av damerna med svans bjuder ut sig....

Hoppas värmen påverkar just DE minnescellerna i hennes hjärna så man kan gå i graven med intakta bollar....
Säger
Cocke med en suck -
och lägger sig bekvämt till rätta under blompiedestalen på östväggsgolvet.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar