torsdag 27 september 2012

Avdelning kryckor och protes.....

På något sätt blev jag genast mycket äldre idag då jag lagt mobilen tillbaks i jeansvästfickan....Eller - mera medveten om min ålder...och alla ålderstillägg...

Min fina läkare hade kollat bilderna som togs förra veckan och kollat om jag beställt en telefontid för att höra resultatet....Det har jag IBLAND kommit ihåg - att jag BORDE....
Men - hon förekom mig...

Det glädjande budskapet var i ett nötskal :
Höftleden är just så skräpig som den känns, så ingen kan beskylla mig för hypokondri. Själv har jag VETAT vartåt det lutat = mot operationsbordet, men försökt hinna med så mycket som möjligt innan dagen D....

Kön BRUKAR vara ca  ½ år  - så någon direkt panik är det inte, men ändå en massa att sköta om.

HUNDARNA skall ha sin skötsel - här hemma - så någonstansifrån skall jag trumma ihop nån "lagom galen" som vill bo här en knapp vecka, elda lite och se att de fyrfota får springa en stund på gården....Helst gå lite längre promenader också....
VEM ????

A) Nån som avtjänar samhällstjänst ?????
Det har ju påvisats att fångar som får ansvaret för djur har lättare att anpassa sig till livet utanför murarna...

B) Nån grönt sinnad civiltjänstgörare ???? Det skulle ju rimma bra med min pacifism och andra värderingar.
Nån som behöver bli botad från sina idealistiska ideer att den/han/hon vill bo på landet utan bil ;)

C ) Någon som länge drömt om en möjlighet som denna ;) och är villig att sköta sysslan mot helpension och varma tankar.....och VILL fixa sin mat själv av det som finns i skåpen ;)))) En överlevnadsövning av stora mått ....

Nå, det löser sig....

Luftvärmepumpen kan ju få visa vad den går för den med - med lite högre gradtal på fjärrkontrollens display än man själv har knappat in...

Den sysselsättande effekten av protesprojektet är ju också uppenbar : de kommunala hemvårdarförmågorna har en tant till att besöka - då hon hemkommit.

För att dessa "flickor" skall kunna komma hit, måste grannen rycka ut med traktor efter snöfall...

Maten kommer hit - icke med "flickorna" - utan som hemkörning från bybutiken - allt efter "invalidens" önskemål....En gång i veckan räcker för de tyngre varorna, eftersom en väninna har redan för en tid sedan anmält sitt intresse att bistå med mjölk till kaffet och annat liknande...

SÄLLSKAP är alltid välkommet....

Troligtvis kommer den grå " tronen " att installeras inomhus - eftersom det kan anses befogat att slippa halka till utedasset med kryckor eller rollator med snöskottaren framför ....

Så - det obekväma hushållet kanske bli alldeles bekvämt ....under konvalescensen ;)

SEN skall det vara normal fart på " råddandet " igen....banne mig....













1 kommentar:

  1. Eftersom jag inte minns hur man loggade in :) så kommenterar jag här...
    INGA kommunala hemhjälpare behövdes...EN dag hade jag en privatföretagare här - för hjälp med disk ( veckogammal, hemsk, intorkad ) och dammsugning...
    En god väninna kom med mat ( som faktiskt inte gick åt i större mängder pga illamående hela första hemmaveckan )
    Hundarna fick sin vård hemma ...som jag ville ....och den " hussen " utnämnde sig själv till " överste privatchaufför " då jag kunde uppstiga i den stora bilen...
    Och torrtoan var PRECIS lagom höjd - så...det enda hjälpmedlet jag haft till låns var strumppådragaren....
    Och allt har gått fort framåt ...1 månad och 10 dagar efter hemkomsten satte jag mig
    på cykeln och åkte till butiken ...Behövs mera övning - och fysio...
    Borde ha ställt mig i operationskö MYCKET tidigare....

    SvaraRadera