torsdag 10 januari 2013

Att se på sitt hem...

med en annans ögon är omöjligt...Kanske inte behövs heller...

Men om man skall ha en utomstående - icke-släkting att BO i huset för att sköta om att det hålls varmt OCH att hundarna får mat och sällskap under de dagar man liksom har "laga förfall" - ja...då TÄNKER man nog i andra banor...

Inte för det - mitt hem är MITT och behöver inte ändras för tre - högst fyra dygn....

Osökt kommer jag ändå att tänka på uttrycket " Piff och Puff - städning " ..

I Disneys filmer är det vanligt att  de små liven sopar skräp under mattorna....
 DET gör jag inte,  men före julfirandet lade jag undan mycket - för att ha det lite "redigare"...Såg just idag på  sakerna - i tre stora kassar från K-gruppen... Grejer som kommer att behövas NÅNGÅNG, men inte nu, så - julstädningen hjälpte mig en bit på vägen..
Borde bara skriva LISTOR på innehållet i kassarna... Kanske...

Några plock :

- små lådor av faner - som väntar på FÄRG  och som skall bli små "brickor".. Hål har redan borrats för de handtag av någotslags tunt rep - tjockt snöre ( Var går gränsen mellan de två sorterna ??? )
- ostrukna dukar - som inte hann åtgärdas förrän gästerna kom -
- halvfärdiga syarbeten ( de antika lampetterna som SKA få skärmar...Endel är halvfärdiga..)
- Klädtraven som låg i fotändan av min säng..Sånt som inte MÅSTE tvättas då ännu, men " räddas från gästernas blickar " )

Nåja....Jag måste nog röja upp i kassarna OCKSÅ... Och sortera färdigt allt som skall till återvinningen... Det blev en hel del nytt under julen - folieformar, sillburkar....förutom det pappavfall som kommer till hela tiden -också  i och med webbhandeln...
BRUN papp kan föralldel brännas, men ofta är det mer jobb än det är nytta med det...Tejp, metallclips skall bort... och askmängden blir stor..

Ved skall tas in - tvätt skall åtgärdas - lådor skall städas - dammsugaren putsas - mattorna föras ut - hundarna trimmas och tvättas - värme-elementen kollas ( Om de behövs vid kallare väder, så är det trevligare om nån säkring går då det är LJUST och inte mitt i natten )

Och listan med " hundarnas dagordning "  blir allt längre....JAG vet - av erfarenhet - att mina doggar reagerar med MAGARNA om det blir omändringar i mattider och  godbitar och....motion.... Kanske inte så behagligt för en " stand-in "  att väckas av hundar med stressmage ????
I synnerhet om man gillar att SOVA på natten....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar