onsdag 23 januari 2013

NU - efter drygt fyra år som husägare...

...blev det aktuellt att KÖPA klabbar ....

Har säkert sparat en mindre förmögenhet  då  vedförrådet som kom med husköpet har räckt så här länge.
" Boden " var faktiskt ganska välfylld av  kraftigt överårig, kruttorr ved som brunnit villigt och bra - och  den har gett god värme. Dessutom fanns det mindre klabbar i det jag kallat " Baklidret " - bakom lagårslängan.

Den klabbade andelen användes först, men under den  fanns en massa stora " rundlar " vars diameter varierat mellan 10 och 50 cm. De var sågade i  "eldstadsmått" - ca 30 cm - och  måste klabbas i olika stora stycken för att få plats i köksspisen  och / eller i kakelugnen.

 På det stora hela har jag med stolthet skött " yxandet " själv - men i somras fick jag manlig hjälp....Oombett ...

Otacksamma jag - som likt en trotsig liten två-åring "VILL SJÄLV "  - har mycket svårt att ta emot en handräckning - om jag inte får / kan / måste betala för den....Svårt att bita ihop ....liksom...VILL klara mig SJÄLV...

Denna hjälp anlände i samband med att ett traktorlass med s.k bakor*  rullade in på gården i höstas....

Krångliga jag hade dikterat några villkor för leveransen - som att det måste vara mer VED än bark och mer torrt än vått....
Här i huset bränns INTE våt eller ens FUKTIG  ved.... Basta....

Vådan av sådant brännande  har stått  fullkomligt klar för mig  sedan min urbana era slutade 1996 - och det har alla sotare poängterat då de gjort sina årliga visiter där jag bott " i mitt tidigare liv "...

Den skorstenstekniker ( ??? ) som gav mig eldningslov då  mitt husköp aktualiserats sade att pipan ser alldeles ny ut och att det är ett tecken på att det eldats RÄTT.  Och då är huset just 77år gammalt !!!

Så - bakorna staplades framför ladugården - nära vedlidret - och skyddades  minutiöst med korrugerad plåt,  plast och en gammal uppblåsbar gummimadrass ( !!! )  under slutet av det som varit den blötaste sommaren på läääänge....Varje gång solen tittade fram revs täckelsen av högen och - tvärtom.....
Hjälparen kom sedan med sin motorsåg och kapade bakorna, som med våra  gemensamma och en gång  inlånade krafter slängdes in i vedlidret - just då hösten retfullt bjöd på sommarhetta....

Av dessa bakor finns det ännu kvar en rejäl hög, men då man som garvad ruralhabitant VET att torr ved  är - eller BLIR en bristvara senare på vintern så gäller det att handla i tid....Annars får man frysa !!!

OCH - det utlovas synnerligen kallt i februari - så det skadar inte att ha klabbarna nära...

Så - nu har matte åtgärdat ca hälften av de 2 m3 som rullade in på gården i dag och kippades framför trappan - för att under eftermiddagen travas på verandan och i tamburen ...
Platsvalet föll sig rätt logiskt för att man som ev. färsk konvalescent inte skall behöva ta sig till vedlidret i vår...
Planeringen är i alla fall bra....

Vi  är omgivna  av klabbar var vi  än vilar våra blickar... - och en massa spännande snus finns det i dem..

Hoppas bara herr C kan bete sig och inte strila på värmegodset - trots att det lagras inne....



* )  Bakor ...
Så kallas det yttersta lagret bark + ytved som vanligtvis gallras bort då man sågar virke till  fyrkantiga stockar eller till  brädor ( kort e-ljud och  ändelsen -or är nästan ett måste här - för annars anses man göra sig "märkvärdig " :) )









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar