söndag 7 juli 2013

Femårsjubileum på kommande

I september har vi - Onna och jag - bott här på deltid i FEM år....Cocke kom året efter i mars. Då blev min "nyfamilj" komplett :)

Huset har under " vår " tid genomgått bara små byggnadstekniska förbättringar och några - i bara mina egna ögon - kosmetiska lyft....
Nåja, EN större grej - och det avgjort viktigaste : TAKET är fixat och jag slipper ösa regnvatten genom vindsfönstret....

Nästa vecka blir det övre våningen som skall få sig en omgång färg - och tapeter...

EGENTLIGEN borde man ju göra klart ett ställe i taget, men det är nu inte min " stil "....Har redan resignerat - och godkänt situationen/ mig själv som hopplöst fall .... Eftersom jag BÖRJAT på många olika " projekt" blir det ju lätt för ett proffs att se VAD han /hon skall göra FÄRDIGT ....Jag behöver säkert inte göra någon lista :)
D.v.s  OM den dagen kommer då jag har råd att anställa nån professionell fixare....

Övre våningen består av trappuppgången och en stor öppen vind mot öster, en mindre skrubb OCH det isolerade rum som vetter mot väster och är husets svalaste då sommaren är som hetast...
I år har vi inte alls flyttat upp - just för att det SKA fixas...En vägg är nästan vinröd, en är grön - och de två andra har ingen annan beklädnad än de isoleringsskivor som någon nångång slagit upp - och ....aldrig slutfört....
Så - egentligen ( !!!! ) fortsätter jag bara husets "tradition".... :)

Nej, det har bott ORDENTLIGA människor här och jag har lovat mig själv att jag NÅN dag skall bli en sådan....
Senast då jag fyller 65 skall "allting" vara färdigt - och nu börjar det liksom brådska....

ALLTING = alla lister på plats, trappuppgången målad, rummet uppe färdigtapetserat och målat - helst också panelförsett för att skona väggarna ...Ja, och alla golven i nedre våningen slipade och målade....Det sistnämnda borde ju göras nu under sommaren då möblerna kan flyttas ut ...

Och...duschrummet borde få en ny matta och de vackra fönstren som jag fick på en bytesmarknad borde sättas in på norrväggen....( De är inte ens skrapade ännu ....)

Hönshuset är i stort sett färdigt att börja inreda - till den del där hönorna skall bo....
BÄCKsystemet och dammarna är fortfarande bara ...påbörjade....

SUCK....En månad skulle " allt " ta i anspråk, men var skall jag ta den månaden - och...PENGARNA ???

BORDE jag skjuta fram datumet ????
Tills jag betalat färdigt på huset ????
Om tio år.....????

Få siiii nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar