lördag 27 juli 2013

Torka-torka -torka.....

Ja, nu talas här inte om ATT torka - utan om DEN torka som börjat gå mig på nerverna...

Vi fick ett litet ( ????)  regn den 26 MAJ och en liten ynka - ca 7 mm - stritta i juni ....Just så mycket att nån liten tunna blev fylld och nån annan fick en bottenskyla...

Jag gillar i vanliga fall att gå barfota, men nu är det sönderbrända gräset sylvasst och inbjuder inte på tasserundor på gården....

Inte heller mina växter gillar vädrets makter något vidare...

Muskelstyrkan ökar visserligen i armarna då man hinkar upp ca 100 l per dygn - skottar ämbaren + sprutkannor + andra kärl till odlingar och växthus....

Har försökt göra gården lite mysig - med gamla trälådor - fodrade med markduk - med vintersquashen Butternut + rosenbönor och kanariekrasse....Allt detta spaljerat mot ladugårdsväggen...Och de är vattenkrävande....
Nya klätterrosor beställdes då " min" leverantör hade rosenrea ..Erkännas bör väl  att  jag egentligen inte gillar dem vad färgen beträffar, men de har ett fint bladverk....
Nästan " alla" har den här sorten - så jag bryr mig inte om att yppa namnet  :P
De planterades "tillfälligt " i stora krukor - som nu natuuurligtvis kräver 10 l vatten per dag...nästan...
( Man kanske kan göra fotbadsalt av blommorna ??? :) )

Igår tornade sååå lovande moln upp sig- och åskan hördes i fjärran -att jag skyndade ut efter de mattor som slängts ut på gården då torpmor "städat" = sopade verandan. Gungans bulliga dynor täcktes med byggplast ( påminn mig att tipsa nån att det skulle "smaka bra"  med en liten lättpresenning med öglor för gummibandsförsedda krokar :)  Mot BETALNING natuuurligtvis... )

Från min utkiksplats i den slitna gamla korgstolen bredvid det öppna fönstret  i vardagsrummet följde jag med åskans mullrande - som närmade sig allt mer - men....den  kollapsade och dog bort några km härifrån....
Man kunde ha brustit ut i gråt....

Nu " utlovas " regn nästa gång om tre dagar....D.v.s :
efter 300 l vatten från bastubrunnen....efter sex tunga  resor med skottkärran....efter tre svettiga dagar med ytterst reducerad arbetslust....

OM det kommer ens då....

SUCK....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar