söndag 4 maj 2014

Normaliserade magar....

men också ett kallt konstaterande att min för ett par år sedan uppsatta deadline - dvs 20 maj i år  - INTE kommer att hålla....

Dvs - jag hade TÄNKT mig att ha

a) dammsystemet klart ( med dammplast + vatten + planterade kanter )
b) allt skrot bortfört ( mycket "diverse", men främst de rostiga tunnor som     skräpar i tuppbranten och bakom bastun
c) stängselnätet flyttat till den RIKTIGA tomtgränsen ( det blev provisoriskt uppsatt då det brådskade inför ett hundvaktningsjobb jag åtagit mig - och inte ens hade hittat alla råstenarna )
d) golven slipade och ytbehandlade ( jag rev bort plastmattorna för ca 2 år sedan och tänkte då att " man hinner " och tiden kunde få förbereda sliparbetet..

Nå, vad har jag att skylla på att inget av det ovannämnda är färdigt ?

Nån som tänker : kunde man inte göra en sak i taget ????

Svaret på den ( dumma ) frågan är naturligtvis ett rungande NEJ !!!!

Då hade ju både  PLANERING / TID / PENGAR / HÄLSA  fått sammanfalla på ett helt utopistiskt sätt ....

EN ensam torpmor utan bil GÖR bara inte såååå mycket - och prioriterar i sanningens namn natuuurligtvis fel, men gör vad hon kan och vill....

Med KUNNANDET är det lite si och så, alldeles som med planerandet - MEN OM man  samtidigt skall kunna njuta av livet ens lite så MÅSTE man få göra TREVLIGA saker OCKSÅ...

Klimatet sätter sina deadlines det med....

I år har den biten varit närapå perfekt, men elbolaget vill i alla fall ha alldeles för mycket av mig för vintermånaderna...
För att minska på den utgiften borde jag antingen ha tagit ner en av stortallarna - eller köpt mera ved...
Ved och el kostar i mitt tycke ungefär lika mycket i slutändan - nån motorsåg har jag inte och i ärlighetens namn inte heller den styrka och det kunnande som erfordras att få en jättetall på fall utan att ställa till det på något sätt ...

Dammgrävandet har tagit mer tid än planerat - beroende på det arbetsbortfall som höftledsbytet och rehabiliteringen utgjorde...Tiden före också, för i ett halvt år tilläts inget kroppsarbete före operationen.

NU då ????

Idag är det den fjärde maj....

I morse greps jag av en "ny" tanke : hur få vatten till dammen OM det som finns i bastubrunnen inte räcker OCH det inte regnar ????
Och ....har jag tagit i beaktande vattnets egenskaper att följa minsta motståndets lagar - kombinerat med tomtens kuperade former....

MÅSTE skaffa xx meter genomskinlig plastslang för att " vatra " dammens nivåer ....Har inga laserverktyg som kunde ge svaret ...

IGÅR grävde jag bort det jag länge kallat " slussen ".....En tydlig miss naturligtvis....

Nå, det kan ju hända att det leder till skapandet av ett litet vattenfall istället - om vattnet .....bara...

Brandverket ???? Hallååå ????

Nej - det KAN lyckas - och då är allt gott och väl - och är dammen klar och skrotet borta så kan resten vänta....till nästa deadline  :)

För - en damm utan vatten är inte just något att skryta med  - då man står med sina gäster och firar jämnt ojämna dagar ????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar