måndag 29 september 2014

Av skadan blir man vis, men sällan klok....

Det sade min/vår kloka Morsa ( hon kallade sig själv så ....inget nedvärderande i det alltså..) - och visst hade hon rätt... En annan sak är ju om man kan tänka efter - före - nästa gång....

Jag har sporrats av det vackra vädret - igen - och börjat tömma växthuset - det som tjänat i 5 somrar....
Kaos - naturligtvis - eftersom jag RÄKNAT med att få det nya färdigt och allt planterat i det i sommar....Så..nästan allt har stått i sina krukor, balkonglådor, askar, burkar....

MEN jag hade bundit upp allt RÄTT och hade inget större bekymmer med att dra i knutändan och få lös banden...

"Skruv"mejseln till husets alla "hundratals" muttrar hittades också och nu har jag faktiskt TÄNKT demontera alltihop - och kanske återanvända skenor och annat metalliskt i det nya....

Man tänker bra då inga vilda vovvar springer i fötterna på en och man får jobba ostört....Följaktligen måste jag in på en kort paus för att kommentera en länk som en GOD vän lagt in på sin Fb-sida....

Det handlar om " 10 saker som lyckliga-till-döden-par gjort / gör varje dag "
( Finns att läsa på kurera.se )

Min kommentar blev lång :

" Man avundas ju - lite - sådana som " lyckats" ...För en frånskild eller en som av olika orsaker förlorat sin partner kan ju inte riktigt samma punkter gälla....Mitt ABC 1-10 skulle kunna lyda: 1. LYSSNA på den andra 2. RESPEKTERA - även då man inte SJÄLV skulle göra en grej JUST så / HELT på ett annat sätt 3.KRITISERA inte det den andra gjort /gör i en negativ ton 4. Sätt dig inte ÖVER / TRYCK INTE NER den andra ( könsrasistiska el.a uttryck )5. GÖR saker tillsammnas 6. KOMPROMISSA 7. SURA inte ( och om du har en dålig dag SÄG då varför du är lessen / trött / besviken 8. BOR man inte tillsammans så finns det saker man INTE gör i den andras hem eller på gården 9. FRÅGA vad den andra vill och 10. GÖR det om det är praktiskt genomförbart....
Sist men inte minst : säg förlåt ( omskriv om det känns svårt ) om du ser att den andra har blivit sårad..."


Misslyckaren har sig själv att skylla (????), men hon VET nog hur det BORDE vara...BÅDE i växthuset och i det levande livet....

Nå - nu ska jag ut igen - med hundarna, för jag har " tänkt " färdigt för en stund och kan låta hjärnan vila :)

Fortsätter senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar