torsdag 20 april 2017

Jo, jag lever...Bara såå bråttom :)

Påsken kom och gick..
Påskhäxan fick nya kläder efter sin tomtekarriär...
.Jag var faktiskt BORTA i närapå två dygn...
DET i sin tur resulterade i snigelfart ett par dygn och sömndoser på 10 timmar per natt - då jag kommit hem..

I övrigt har vattenpumpen sagt upp sig och jag traskar med nyinhandlade vita plastspannar till och från brunnen...
Regnvatten till tvätt naturligtvis...Blå ämbar till sådant...

Växthuset ??? Jo, håller på med det OCKSÅ...

Igår sågade jag transportpallar med lilla röda Einhell- motorsågen och finsågade med Einhell- gersågen...
De små välmätta brädlapparna förvandlades till en lagom gles liten väggstump mot syd/sydväst....
Snyggare med rödmylla...
JUST då jag hade tre lappar kvar att spika upp, ringde mobilen och en Kymppikattokille meddelade att de kommer " HUOMENNA, kuuden ja seitsemän välillä "...
D.v.s INTE den 8.5 som tidigare meddelats...

Det blev om möjligt mer speed på torpmor, som inte godkände killens " vi far och äter nånstans på dagen " - redan av den orsaken att det är över 40 km av o an..till " nånstans " ...och tid är pengar...
Eugenia är knappast varken öppen - eller avsedd till lunchrestaurang...


Därför bytte jag kläder, tog mitt eminenta transportmedel och hemkom en dryg timme senare med vrålåket fullastat....
Ett hjul har förlorat fastsättningskapseln, men..vem är nu perfekt ;)

Efter en liten paus - ett grillat broilerlår och en halv ( !!! ) burk glass - rödmyllade jag den lilla nyuppsatta väggstumpen och gav mig i kast med följande glugg i växthusets sydvägg...

Det kom ett litet fönster, helt oplanerat men riktigt lyckat....
Först skulle avstånd mätas, karmar sågas, vinkeljärn iskruvas och sedan alltihop rödmyllas innan fönstret kunde sättas på plats...
Jag har aldrig använt detta lilla dammiga tudelade fönster, utan bara lagt det på ett säkert ställe i vindstrappeskrubben ....


Alla rutorna måste tvättas innan invigningen, men inte före det...
Fåglarna måste ju ha tid på sig att fatta att det inte går att ta genvägen genom huset....

Under min påskodyssè i stora världen släpades jag av en beskäftig svärdotter till två olika loppisar och faktiskt - på det första blev det napp på en liten takkrona som jag ska ha i växthuset :) UTAN stearinljus som smälter i värmen...Just for fun...


I går kväll fixade jag en jättebolognese på ett kg malet och förberedde takkillarnas lunch också i övrigt...
Bara skoj...Jag brukar torka kastrullerna på spisen..efter disk..


Var riktigt slut då jag ramlade i säng, ställde väckningen på 05.35 och den rara mobilen förkunnade att jag hade 5 timmar på mig att vila....

Så, idag morse var jag upp och igång före alarmet ens hickat till...
Kaffe, dasset, vatten från brunnen, ved i spisen, strykning av en duk ( för att slippa skura bordet !!! och lite uteröjning så killarna får utrymme för stegar / ställningar whatever....


Och som alltid ...nu har ingen ännu dykt upp och klockan blir ÅTTA om tre minuter...

Därför hade jag gott om tid att knacka ner detta lilla livstecken...

Och så KOM de, två välartade gossar med en uppsjö stegar....
Instruerade dem om utetupp och innevärme...
Nu håller de på att plocka ner taket !!! Min idé om mellantakslagring av de gamla teglen föll i god jord...
Jobbet inlett 8.15....


Så ...detta får räcka för denna gång...

Regn lovas mot 15-snåret och jag ska kolla vad mina slavar gör...I smyg alltså...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar