söndag 30 april 2017

Söndagspyssel...23.4 ( Anteckningar kopierades, därav presens...)

Obäddad säng fram till 10...
Värmer regnvatten för att begjuta de små plantorna med..
Stönar över odlingsvansinnet...

Går upp till vinden och börjar bära ner övervintringar...Bara för att jag behöver meeera krukor...
En av agapatusarna kan inte längre bo i sitt t.f hem = tvättfatet...En klunga rangliga pelargoner får släppa greppet om sin ...med ventilstionstejp lappade kruka...

Ny mylla öses över rötterna och "Pantus " förs ut på trappan för att vattnas ordentligt...
Denna och flere andra står övertäckta på farstukvisten...

För att kunna starta kruksöket i krukskjulet / garaget backades skottkärran ut, och backaren satte mycket oplanerat ner ändan 2 cm från fyra stooora uppåtstående spikar i den översta av transportpallarna - där korta / klabblängdssågade granstammar legat lääänge...
Hoppsan...
Men...fallet hade varit längre och kraftfullare om inte pallarna staplats just där...

Leve oredan ...alltså...och den synnerligen goda turen..

En stund på rygg på soffan ...medan den frusna makaroni-bologneseröran tinade i stekpannan, överöst med mjölk...

Maten intas vid bordet, chattande med en god vän...Hon lovar mig KRUKOR...

"Skulle bara " av och an ut och göra något efter maten/chatten, men fann mig plötsligen flyttande daggkåpor och grävande i en av liljerabatterna...

Då YTTERLIGARE en soffstund just inletts, ringde mobilen :

" Är du långt borta ?? " löd en kort fråga, med skrattande röst...

Det var kompisen som kommit åkandes ända från civilisationen ...med en hel korg full med krukor....
Min fråga om hon ville ha kaffe kvitterade hon med att säga :
Jo tack,men .. det duger bra med snabbkaffe...

En välsignad gest, för ...hömmmm...jag gillar faktiskt sånt bättre än bryggt..här hemma.

Min kaffekokare är antik och kaffet blir inte gott...

I vännens familj mals bönor med ett öronbedövande rassel och bryggkaffet blir så gott att jag inte ens behöver mjölk i det...

Borde väl inte säga det, men har under det förflutna ...halvåret... druckit EN annan kopp supergott kaffe - framställt i en bojkottfirmas maskin...Om man kan klassa sånt som " bryggt " tror jag inte..eftersom kaffet kommer i kapslar...

Torsdag...No milk today..Snabbcappuchino..


Vi satt ute och drack...Vädret aningen blåsigt, men två varma kvinnor klarar sig nog :)

Och vilken arbetsiver det blev då hon åkt...

Ids inte räkna upp ALLT, men...den stora hästgödselhög som i  FYRA år legat framför ladugårdslängan ÄR BORTA !!!!

Inte helt, för jag har skyfflat upp den i tre tömda mullsäckar*, i en blå tunna och i den f.d sandlådan som jag fick i höstas...

Lådnamnsförslag ???? Pållelådan / lökspiltan / xxxxx...

Har tydligen namndille...men en fin f.d sandlåda kan inte vara namnlös...
Namn förenklar livet :)

Det var vad som hänt fram till och med den 24.4..

I dag - den 26.4 - har jag uppringts av postkillen, som lovade komma " nångång framemotmittpådan " ...Klockan var då 9 och jag satt på...tryckeriet...

Glömda var kroppens alla tillkortakommanden...Ingen värk nånstans :)
Diskvatten värmdes..
Disken som legat sedan takkillarna var här undanstökades...
Torkades t.o.m och lades i skåp, lådor och på hyllor...
Mat värmdes...

Just då långa väderrapporten skulle börja kom postbilen inrullande på gården...

En viss typ hann lägga ca två hårstrån tillrätta på väg ut...
Chauffören log ...artigt...näää, väldigt spontant och tillmötesgående...Unga killen..
Berättade för honom att han hade dyr last och han verkade närmast chockad över de lätta  lådornas monetära innehåll...

Samma firma nu som på 90-talet
Hann inte hämta en sax för uppsprättningen av lådorna...Det låg några skruvar på trappkanten...

Julafton...
Ögonblicket senare....







Rosknippet med tre gula peacerosor lades i blöt medan jag fixade ett bubbelplasttält inne i vh - det taklösa...

Eftersom det troligtvis kommer en låda växter igen rätt snart, så borde
mitt " evighetsbygge " få tak...
Skulle jag våga klättra, så skulle det ju vara färdigt, men....riskerna är för stora...
Faller hellre på lägre nivå, inte från stegar...

Då tältet var klart och nykomlingarna installerade, satt jag en stund på bänken som fått det första lagret vit Miranol över sig på ...tisdagen tror jag...
Då fixade jag bänkens nya stöd, ett kryss baktill och sidoribbor...

Bänken är en av många grejer jag övertagit.....


17.45 började jag gräva djupa bassänger för rosorna...

EN grop var färdig - bredvid "Sändiländ"- där naturlupiner kommer att få sällskap av planterade bollökar, en av  peacerosorna, sommarslöja och kanske jättenepeta...

Förutom 1ämbar hästskit per grop rymdes 150 l mylla i de tre uppgrävda kratrarna...
Döm själv om det är mycket eller lite...
Allt är ju relativt :)

Har nu bara tre säckar mylla kvar och en lätt panik börjar kännas...

( Fast på min vän fb har jag nu plitat ner en beställning på 210 l mylla av en sort och ....16x 40 l av en annan sort...Man måste ju svara på frågor :) också då vänner/ affärsidkare eventuellt " har vägarna förbi också under helger " ...

Nu skickar jag iväg detta dagboksblad, för jag har mycket att rapportera och inlägget skulle bli alltför långt..." från söndag till söndag "....

Önskar er en glad VALBORG så länge :)
Återkommer till " vappen " alldeles snart ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar