söndag 16 juli 2017

Idag ett år sedan Onna " slutade "...

Vad beror det på att sorgen liksom kapslar in sig och bara sporadiskt kommer ut ?
Jag har - trots vissa försök till " glatt ansikte " INTE fått sorgen avruskad på riktigt...

I morse påminde den kära ansiktsboken mig  - rätt överflödigt - om årsdagen, som jag minsann mindes...

Efter kaffet gick jag ut och pysslade med graven, krattade och lade på fräsch mylla och plockade en bukett nya blommor att lägga där...


Gråten kom och ville inte ta slut...

Fick för en tid sedan en väldigt söt gåva av min granne : ett värmeljusspel
 i stil med det mer juliga änglaspelet...med små sirliga trollsländor...

  Demonterade nu detta - förlåt till givaren - men jag " måste " ...och det går ju att sätta ihop igen.

I Snickis... min skattkammare... hittade jag vad som behövdes :
nylonlina....som jag knöt runt trollsländorna, som jag sedan fäste i en böjlig och mjuk  rönnbärsvidja...som jag stack in i gravkullen...

Onna älskade  sländor och nu hänger de ovanför henne...symboliserande hennes fria själ ...eller vad man vill tänka sig....

Att hon medan hon levde....åt upp dem vid första bästa tillfälle minskar inte symbolvärdet ???
Nå, jag fick småningom annat att tänka på då jag fick besök, så tårefloderna
 fick torka..

Mycket annat har inte gjorts...

Mellanrumsstädningen som inleddes igår kan vänta till i morgon...

Vattnandet har skötts i alla fall...och de första små tomaterna skördats...

Kokade en enkel räksoppa också, helt efter vad huset hade hemma ...

Fräste vitlök i en kastrull, hällde i räkorna, kryddade med svartpeppar och chili...
Hettade bara upp räkorna och tog hälften till varm sallat - eftersom jag hade en liten slatt majonnäs kvar sedan nån dag tillbaka..

Till soppan tinade jag en halv burk passerade tomater, hällde i lite vatten och citronsaft...En knapp matsked libbstickefrö fick gå med och koka en stund..

 De resterande räkorna - som " vackert väntade" på ett bakplåtspapper - skyfflades i  soppan, som fick ett snabbt uppkok innan kastrullen sänktes i kallt vatten i  .....diskhon.


Enkelt är gott..

Fattar inte vad bloggen har för sig...Använde tidigare webbläsaren, men den hojtade med stora bokstäver att bloggtaggen var skadad ( som jag sade i förra inlägget ) så jag bytte till chrome, som är lika jobbig...

Nå, teknik och jag är från olika planeter...men nu har jag visst fått nååån
 reda i oredan så jag slutar för i dag...

I morgon måste jag till Bruket...förhoppningsvis av och an..

Det är en annan historia....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar