fredag 23 mars 2018

Skööönt, såå sköönt...Trots en viss stress...Påsk...

Har varit med min lillkille på en skön morgonpromenad.

Tur att jag drog mina grova halkskydd på mina slutslitna kängor, för det VAR halt...
Solbrillor var också av nöden ...

Vi gick första biten längs skogsvägen, men då vi vänt hemåt ville Wille traska/ skutta/ trassla mellan kvistarna på hygget...Så det blev skogstraktorspåren OCH lite avvikelser upp på mossiga bergknallar och lingonrisiga tuvor...

Han är så flexibel...

Går ju natuuuurligtvis kopplad,men sköter sin ända av kopplet helt exemplariskt..

Mina korta "Hit "-kommandon hörsammas väldigt fint och sällan blir det ens nån kännbar sträckning av flexin...flexit ?? 😊

Vårt samarbete funkar bra då han är kopplad, men ...på gården lockar den erbarmliga fågelmatningen mer än mattes uppmaningar...

Så...riktigt välsmort är det inte ännu..

Han har varit hemma i två månader och EN dag...Blev 16 veckor igår....
Har sin egen bestämda åsikt om städning..



Han har blivit så stor att jag flyttat hans under-bordet-dyna framför vedlådan ...Därifrån nappar han diverse som jag slänger dit för att slippa tävlingen om vem av oss som kommer först in i duschrummet...och vem som blir längre där....

Envis är bara förnamnet ...men SÖT är han ju :



Nåja..Jag ska skryta med hans färdigheter en annan gång och de videor jag tagit med mobilen är av kvaliteten...." för eget bruk " ...Eller " bevis i nödfall...."

Bevis ???
Jo, han KAN apportera riktigt snyggt, men det är sååå svårt att samtidigt hålla fast hund -  kasta vår hemgjorda apportbock OCH filma ....
Så videomaterialet visar ekkronor, skospetsar,dubbelhakor och lite hund....

Liiite överdrivet....



Fåglarna fick sin sista 5 kg säck skalat solrosfrö igår...
D E F I N I T I V T...
Såpass mycket barmark finns det redan att de hittar egen mat...
Det hänger ännu två fettkorvar i svenskrönnen och ...igår kastade jag ut de sista rönnbären som funnits i frysen ...
Bären plockades MER med tanke på nån supergod parfait, men då en 35-hövdad skock sidensvansar kom på besök så ....svaldes snålvattnet och rönnbären åkte iväg...

DEM gillade också Wille....

Vilket i sin tur åstadkom diverse små (???) meningsskiljaktligheter under rastningen ....

Har beställt 5kg hundmat - ekologiskt grovmalet kött - från REKO- utdelningen nästa vecka...
Dit ryker 20€, men det är kanske välplacerade sekiner...d.v.s ett bra tillskott i W:s diet...

Dagen därpå är det långfredag och ...antagligen ...tomatsoppa för min del...OM inte  mina .... " Vi tänkte kanske komma dit på påsken nån dag " - gäster gör allvar av de vaga  hotelserna...

För då måste man väl ha något i beredskap åt dem...

Men VAD ????

Frysen och kylskåpet  innehåller :

Svamp...lök....morötter...blåbär...hallon...spenat...grön paprika....persilja...dill...strömming...

Suck....
På en vecka hinner jag göra slut på strömmingarna...Och kanske inhandla :

Tappo-ägg 15 pack
Potatis att kasta i ugnen..
Sallat...
Grädde...
Olja ( till majonnäs )


Varför grubbla ???
Det löser sig...

Så vi går ut...i växthuset...

Där finns en uppsjö jobb...och jag är riiiiktigt arbetsnödig...

Först går det bra..

Han tuggar inte krukor, äter inte styrox...( Jo,i Finland heter det så...Googla om du inte tror ...)

Ligger vackert på Onnas stora madrass...


Men när jag klättrat upp på en stol - den som man avgjort INTE borde stå på då dess ena ben angripits av röta och den efter " eget moget övervägande " kastat av sig en bit ben - begynte gnällandet...

Lyfte ner honom ..och han var nöjd en stund..
Klättrade upp igen ...

Stansade fast den sista plastbiten på ca 2m höjd i taket... så inget drag nu når växterna från nedre takkanterna..
Andra draghål finns det gott om...

Sen fick han komma upp i soffan...där han var nöjd just så länge som han hade tre små godisbitar att jaga...


Jag tog pallen, ett dubbelvikt tjockt yllegarn och mygg/moskitsänghimmeln och klättrade upp ÄN en gång - stödd egentligen på ingenting annat än min egen envishet...

Fick upp säng-/soffhimmeln och kom säkert ner...

Sen var lillherrn såpass missnöjd att jag såg för bäst att ...komma in...

Hade tagit min kaffebalja och tabletten med ute för att visa hur mysigt det skulle bli...🙁

Blir väl,men inte idag...

Fast ...nu har han bajsat på sina papper och fått dem utbytta...

Kanske han var orolig bara för nöden....


Schhhhh...Ser min chans....

Han sover och jag går ut ENSAM...Och fortsätter...

Det är ett POSITIVT ord ...och hör sen  😂😂😂😇

E n s a m.....ENSAM...

P.S.

Kommer in en timme senare..
Fått mycket gjort...

Wille vecklar ut ett sömnskrynklig ansikte och stiger upp...
Han får en godisbit och...lägger sig igen  då matte satt sig vid köksbordet med sitt kalla kaffe...

Oj så skööönt...

För båda inblandade...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar