fredag 21 december 2018

" Nu stöpes några juleljus i stugans mörka rum "....

Ja, inte ens den av sig själv påstådda antijulfiraren kommer undan den stundande högtiden, så liiiite ska jag följa med strömmen...

Men bara LITE....

Städade då extrahunden skulle komma - i november - och EN gång alldeles nyss, så något större gnidande och polerande blir det INTE..


Gnolar och sjunger med i alla julsånger medan jag plattar ut sittmuskulaturen på en av köksstolarna...flätande fint fiskargarn till vekgarn ...istället för att städa..

Vekflätor och Sinelli-stearin från i fjol eller året innan..

Pepparkaksväxthuset är ännu på hälft - för en vägg har igen gått i kras och ...bostadshuset har just fått sin normala lukt efter sockerbrännandet i förrgår...
Deg - med palmolja !!!! - ligger i kylskåpet och den ska nog användas till bygget - som saknar farstutak och kanske då den havererade bakväggen...
Fick hem pudersocker att göra HÅLLBAR kristyr /piker av så sent som i går så jag har inte " hunnit " limma med det ännu...

Har precis idag tagit ner årets sista tomater från alla snören i fönstren, så de ska bli använda innan de skrumpnar eller ruttnar..


Wille deltog i upplockandet av de tomater som föll av stjälkarna, så med lite tur har jag tomatplantor lite här och där på gården ( om jag missat nån hög ...)
Stjälkarna skräpade ner så de måste sopas upp...

Säg förresten NÄR ett vedeldat hushåll är stickfritt ....

Ute faller snö.....som sig bör...
Jag älskar  snö, både den visuella delen och den kroppsliga delen = skottandet...

Sparkstöttingen är framdragen och medarna är avputsade..
Denna säsong kanske Sören - lånehunden - får åka med i dunpåsen på sparkens handtag...Wille gjorde ju det i vintras då han var liten...

Här ser man bra storleksskillnaden på killarna...


Sören gillar inte kyla - och inte heller sin eminenta fleece-/regnkappa..Han kliar sig vilt då jag klätt den på honom...


Ibland får han vilda ryck och springer med Wille i maghög snö  ( =10cm 😄) och är huuur tuff som helst, men så minns han att han inte gillar kyla och står hopvikt som en märla och huttrar på trappan...

En liten liten minigran har jag tänkt mig i år... En som behändigt kan flyttas till det rum där man för tillfället befinner sig...om man känner för det...

Mest är jag ju i köket - där det just nu värms lunch...på vedspisen..naturligtvis..

Har haft den fenomenala turen att  FÅ viltkött som förvandlats till dels en härlig gryträtt och dels julaftonskinksubstitut av det mest ekologiska slaget - en fiolstek... Nå.. bogfiol....lagom för en person ...

Med detsamma kunde jag kanske smälta stearin och provdoppa och provbränna ett ljus....
Men..det går då jag kvällseldar också...

Det är bara fredag ännu  - och vem hindrar mig att stöpa ljus på julaftonen om andan faller på...

Jag har nämligen till 99,9% bestämt mig för att stanna hemma ....trots att jag är dubbelbortbjuden..
Vi har varit borta TVÅ gånger redan i december, ca 3 nätter i taget och jag skulle inte vilja komma hem till kallt hus IGEN...

Egoistiskt eller ...med tanke också på skjutsarnas säkerhet...hänsynsfullt...???

Som jag sagt dussinet gånger tidigare skulle situationen ju vara en heeelt annan om jag haft andra fortskaffningsmedel än sparken, vatukälken och apostlahästarna..

Lillkälken har jag mest till vedforsling


Lunchen äten, den var god ....Den gav ..sötsug och -levnadsmod ...

Alltså äter jag 6 pepparkakor   : Auran piparit med 17% smör och VANILJ i degen..STENHÅRDA och ...kryddsvaga...Vanilj hör INTE till pepparkakor...

Så dessa äts/doppas före - och ordentliga skaffas till jul...Annars blir det garanterat ett jourbesök hos nån dentista i helga juletid...
Icke rekommendabelt...

Och nu till " skapelsernas skapelse "  - bilden som fick mig att synda med palmoljedeg...
                                           " The Bild "  :
          
MIN skapelse ser nog INTE ut så här...Bilden som synes lånad...

En synnerligen sanningsenlig bild...ur verkliga lifvet 😇


Inkommer med en bild av huset om det blitt färdigt tills de sedvanliga god -julhälsningarna ska utbringas...

Så vänta inga såna just nu 😇

Stressa inte - utan ta modell av oss ...

Luuugnet själv ...också jag... 😄

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar