torsdag 29 november 2018

En stor dag - Wille fyllde 1 år idag...och lite " hänt i veckan " också..

Dagen till ära - eller av ohejdad lättja... har jag gömt disken i duschrummet för att slippa stressa inför Gummo Y:s ankomst...

Fyllde diskbaljan, sköljbaljan, ett tvättfat och en stor kastrull med det jag BORDE ha diskat - men...inget springer ju bort och jag hann koncentrera mig på annat.

Eldade en brasa i Plåtis, dukade bordet, förde en frustrerad kamp med de fem kronljusen i den  vita förgrenade keramikstaken, var ute med hundarna ....javisst ja - DET hade jag ju inte berättat..

Jo, jag har av olika rutiga och randiga skäl en EXTRAVOVVE i huset -på ca 4 långa månader framöver...Han fyller fem nästa år...

En som det storleksmässigt går ca 4 av ...på EN Wille 😁

Han är en grabb från moder Svea, en tuffing som är van vid stora hundar och stora flockar...

" Han gillar INTE vilda valpar, eller påträngande hundar -annars går allt ..." sade en lite försagd Husse - då han konstaterade ett diametralt faktum vid ankomsten i fredags....

Men, idag har det gått riktigt fint... Alldeles som om S hade förstått att W har födelsedag och det kunde vara på plats med en GÅVA : en "leka snällt-gåva "...

Wille före och S efter ...Runt huset ...över hela tomten...och med ombytta roller...

En syn för ....trötta ögon....

Såpass trötta att bilden blev suddig....

Det HAR varit lite si och så med sömnen, med en till i sängen och ...dessutom med en ny som helst ligger UNDER täcket...
Inte ens mina ljudligaste trumpetstötar har rubbat hans lugn...

I går hittade jag ändå på hur jag INTE ska känna mig som en gäst i egen säng ...och bäddade ner S bredvid mina ben PÅ täcket, men inbäddad i mitt vispgrötsfärgade fleecetäcke...
Han gillar VÅRT täcke - eget medföljde men ratades...

Wille har lärt sig akta sig vid upphoppning, för PÅ moder Sveas små tuffingar ska man inte hoppa...

Nå, klockan 12-ish anlände GummoY planenligt och fann att hon nu har TVÅ hundar som hoppar på sig...En stor ettåring och en fyra gånger mindre och lika många gånger äldre....

Fick igen anledning att säga om "bestämda tag i Willes öron " ....😎

Hundarna fick springa av sig en extra gång innan vi gick in och bänkade oss i köket...

Gumo fick mig absoluuut i tårar med sin gåva : en fotobok med bilder från Willes hela första år !!!!

En VERKLIG  gumorsgåva ... 😍

Hundarna hade nosat sig till att det fanns annat än boken i kassen och tiggde båda två... De fick varsin lång "tuggrem " som försvann lika snabbt i bägge gapen...

Soppa hade jag lovat att bjuda på - och det blev det...
Kaffe med " modifierat hundben " blev det också....och jag var nästan lite stolt över kreationen...

( Gick väl nog upp ett par kilo på kuppen under testbakandet igår , för några riktigt standardmässiga tårtor är inte min melodi...och ...testandet var inte helt kalorifritt...

Det första försöket med nötmaräng -1/3 sats - blev lite för segt, så den typens botten skippades... Det måste ju ätas ändå och äckelfaktorn var stor... )

Så med en mängd rostade faktorer till diverse glutenfritt ändades min privata "bagedyst " *) i går kväll vid 22.30 då tårtan övertäcktes av salladsskålen på verandan och folk och fä kunde slänga sig i slafen....

Stängde av lv-pumpen som stört mig natten innan och...stoppade som sagt om S där han fick ligga ostört närmast väggen och...se : vi sov som snälla barn ändå till ...sju...

Då skulle jag ju ändå upp för att " hinna med soppor och dekorationer " - för att inte tala om dusch....

Kom på att jag i det +7C ° varma utrymmet hade båda friskluftsventilerna vidöppna och DET avhjälptes nu -  då det utlovats hårda vindar och allmänt busväder...

Efter duschen knäppte jag på varmluftsfläkten som jag brukar ha påknäppt  MEDAN jag skurar mig...

Bra att inte slaviskt följa sina rutiner ???

Så här såg tårtan ut :
Grädden fick man skilt och tranbärsgele som sötbrytare..

En ABSOLUUUUT härlig gåva ❤️❤️❤️


Nu ylar vinden utanför, lv-pumpen andas ännu en stund och kan sedan stängas av till natta...

Varmt är det  i huset efter idog eldning och ett gårdshopp ska vi ännu göra - vår lilla omaka trio 🤡😇😁 - sen är det nattinatti IGEN....

Dagarna bara rusar....


*) Om ni inte sett det danska programmet så har ni gått miste om mycket...
Den sjuttonåriga killen är f e n o m e n a l ...

https://www.dr.dk/mitliv/set-i-tv/verdens-yngste-bagedystvinder-jeg-ser-bagning-som-en-sjov-hobby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar