lördag 17 november 2018

17.11 2018 Vädret påminner om april och jag känner mig " lantligare " än vanligt..

Eftersom Wille  inte fick nån långlänk i går, utan bara en sen runda ner till sopis och hem längs landsvägen*) så kompenserades han idag med butiksrunda...

Den är för allt i världen  inte så lång den heller, men han springer på gården ( 3000 m2 ) och då skulle ni se med vilken fart...OCH så går vi ju postlänken också...

Hur som helst : det blev en givande promenad och vi träffade snälla tvåbenta hundvänner som pratade vackert och krafsade skönt..och vid hemkomsten blev det  ännu ras och stoj med Matte som ännu hade ryggsäcken på ryggen...och den tunna dunjackan knuten runt midjan..
Som vanligt hade jag hett redan halvvägs till byn och fick ta jackan av mig ...

En hund med lång tunga läskade sig vid skottkärran med regnvatten ur ett för ändamålet nedlyft bastuvattenämbar...
Sen gick vi in..

Varorna på sina respektive platser, matlagning och en stunds vila.

Rutin, men inte alls fyskam att vila lite mellan varven...

( I synnerhet efter en vecka som vi tillbragt mycket i " Stora Byn " på olika " Wille-träningsställen " - bl.a det sprillans nya café LUXIA i gamla apotekslokalen och Pattes Pasendo....

Jag är så glad att vi ges möjligheten att öva medan vi med Willes GummoY  😍 intagit mat och kaffe ...)

Två timmar efter hemkomst gick jag ut ensam..direkt efter "den långa väderrapporten "

Då var Willes Sjölaxkött dumpat i en kastrull med kallt vatten på spisen, så jag visste att det blir bara en kort stunds jobbade...
Lite vedinkast (  så den digra högen minskar)  innan tupptunnan lirkades från sin plats  och den nya - f.d regnvattenstunnan- förbereddes med nät i botten och några stora taktegelbitar för att hålla nätet på plats..

Sen var jag säker på att köttet kokat färdigt och hunden gärna skulle komma ut..
Brydde mig inte om att se på klockan..

Lyfte ut köttkastrullen  på verandabordet innan vi tillsammans gick ned i köksträdgården där Wille - med mitt lov - grävde upp de två sista oblommade blomkålsstånden och serverade sig själv en superb lunch...

Odla.se visar HUR skörden borde ...

Jag vände jorden i tre land och var nästan på väg efter några ämbar kompost då jag tänkte att det KAN vara bättre att göra just det då hundrackaren är inne...

Så vi kastade in lite mera ved i vedlidret, bar in lite mera ved för husuppvärmning - och sedan  plockades snöskoveln ut från vedlidret och jag  busade med den så jag  fick fart på hunden, som sprang som tokig flere varv runt växthuset..

Om han mindes sitt eget hus med skottaren från i vintras vet jag inte...
DÅ rymdes han i den...

Sen förbereddes stocksågning med att bära den f.d bastubänken / trappan-till-laven fram till vedliderdörren och så  tankades den oljetorra motorsågen..

Bästa kombibocken..Patenteras !!!

Två damer promenerade plötdligt fridfullt  på vägen och blev så utskällda att jag måste blanda mig i oljudet och blev en stund vid porten, bekvämt hängande över den medan vi pratade om pensionärsliv och hundar..

Wille in och jag ut...

Inget förklarande behövdes, men jag sade i alla fall att jag ska såga ved och " kommer snart.."

Och sågat blev det..Lite mer än hälften av de stockar som jag burit /kärrat upp från avverkningen vid bastun och slängt in i vedlidret i skydd för regn..

Då jag sedan ställt bort sågen i Snickisgången - brandsäkert på betonggolvet - rullat upp elledningarna- slängt in de nysågade rundlarna i vedlidret tog jag en full sats ved i famnen och gick in med den...

Wille ut igen på inspektion, själv satte jag mig på trappan på ett sittunderlag som jag tovat ullen till för snart 15 är sedan och sedan sytt och pysslat ...för att det lilla barnet skulle kunna delta i Skogsmulleverksamheten i dagis och ha sitt fina famounderlag under rumpan...Ett elefanthuvud på ena sidan och sitt namn på andra..Ett unikt sittunderlag...
Jag var sååå stolt över det...( Och det har jag berättat nån gång ..)

Att jag själv har det är en lång story..

Alla mödrar gillar inte ... hantverk...trots att detta berömts i kretsar som kan uppskatta sådant...

Man lär sig att inte göra några gåvor -eller ens köpa några...

En stund satt jag och kopplade av mentalt och kroppsligt innan jag tog den sista vedbörda för dagen på armen, drog pressun över högen och slängde några tegelstenar på så eventuell vind inte skulle rycka i den...

Hund och matte in...
Matte på sängen och hunden på köksgolvet...

" En liten stund bara"  blev ..denna text utan bilder...
Men asterisken *) uppe i början av inlägget...står för foton som jag tog i går kväll och ETT ska ni få er till livs :

Vackert eller vad ???



I natt blir det stjärntittarväder och det utlovas ca 6 "stjärnskott " i timmen - alltså inga stora svärmar, men roligt i alla fall...

Månen har vaknat ovanligt tidigt idag så den går visst bestämt sig för att störa tittandet...


Här är en helt onödig stjärnkarta..Ni vet säkert allt redan 😘


Nu var det allt för denna gång ..

Ska se på lite naturprogram på plattan / Arenan medan jag njuter av den sista glöden i Plåtis...

Ha det gott och - få inte nackspärr om ni kikar mot himlavalvet...🤗





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar