tisdag 8 januari 2019

Måste väl sälla mig till väderkverulanterna...Eller kanske närmast FÖREs-

Igår var en helt ok väderdag...Inte klottigt, om än hiskeligt halt...i kubik...

Besökte Stora Världen med vår stackars GummoY, bara för att jag fått en tid till det ortopantomogram som tandläkaren en goood tid inpå det gamla året hade skrivit remiss till...

Så -  igår morse ringde jag till Hvc och fick en tid samma dag ännu...

Då jag på Fb konstaterat att " skolbussen redan åkt, men ett skjutsbehov stod vid dörren " , var GummoY den första som frågade NÄR ???
Hade tre andra alternativ, men ...eftersom dessa 3 och jag  hade setts under detta år, eller näst intill i alla fall,så var valet lätt...En av dem hade telefonen avstängd...

Fick ju en anledning att tvätta av mig också, trots att jag faktiskt duschat " redan " i år...

Svenska Sören höll sin vanliga skrikkonsert i sin box i bilen ...
Oljudet höll i tills vi kom fram till Kimito och jag funderade på att banda det och skicka som ljudfil till Husse...
Vi damer var och tog oss en portion mat hos Pattes och det var gott som vanligt...
Därifrån nästan i sporrsträck till hvc och till röntgen...

GummoY tog båda hundarna till vår gemensamma vän alldeles nedanom tandläkarmottagningen och klarade det självpåtagna uppdraget med heder- trots att det nog kändes ovant...
Inte nog med att ha TVÅ hundar i koppel, de DROG också och ylade också då matte försvann bak husknuten...OCH - det var HALT....

Arma GummoY..

Då de väl kommit in till bekantingen/vännen hade allt förlöpt bra..
Inte långt därpå kom jag ju " smygande som den värsta tjyyven "  - längs husväggarna,  för halkskydden hade jag lämnat hemma på köksgolvet för att inte göra större åverkan på bilens interiör än vad hundarna med sina lösa hår och boxar åstadkommer...

Hade ju inte RÄKNAT med att få en röntgentid så snabbt, men nappade till all lycka på tiden...
Vädret skulle ha varit sååå otrevligt att åka med lurvtassar idag  och...ÄNNU halare än i går..

Tog faktiskt sparkstöttingen ända till tupporten i morse - trots att halkskydden var pådragna...

Få se hur seg dagen blir, för jag sov ovanligt oroligt och somnade inte om efter den påkallade uppstigningen vid 4.30...

Har just avslutat en portion rågmjölsgröt...Sååå länge sedan jag kokade sån - och egentligen hade jag tänkt göra lingonvarianten...
Kom bara att tänka på att det är synd att koka bort vitaminerna, så jag åt de rårörda bären PÅ gröten istället...

Påsen med lingonen tog jag ner då jag var uppe efter hundmat i går kväll...

"Julpyntet upp " / " Vattna uppeväxterna " / " MINIMALISERA " står det på min anslagstavledörr...

Borde väl lyda mina egna uppmaningar..

Japp..Gjort...En 5 l dunk vatten med upp...Hundarna med upp...och julpyntets nästan sista prylar...
Silverbollarna får hänga kvar till tjugondag i kökets uddgardin och två stjärnor - en i vardagsrummet och en med lampor i Kamarn -får likaså bli kvar såsom varande tämligen oförargliga...
Vid solsken bildar de vackra tillfälliga skuggmönster på väggarna...


Efter vindshoppet tog jag Sören och Wille ut...Bara av och an, men dock...

Sen värmde jag maten som köptes och tillreddes igår : en stor gösfilé och potatis..
Eftersom det fanns gårigt fiskstekfett i stekpannan åkte två potisar i bitar ner där, och då de blivit ljumma, krafsade jag hälften av gösen med i pannan...

Efter inmundigandet var jag sååå sluuut att jag slängde mig på rygg på sängen...Tanken på att fortsätta läsa Morse-deckaren " The secret of annexe 3 " kändes övermäktig...
Lägg märke till min ärliga oreda....Anti- Feng Shui...

Man SKA inte stiga upp 6.30...eller sova dåligt..

Sören passade på tillfälle att knöla in sig mellan Wille och mig ...Wille är så snabb att han ligger bredvid redan en bråkdels sekund efter att jag lagt mig...
Foto av foto...ocensurerat...


En liten dåsig stund med det sista av slaget efter 12 i bakgrunden...
Nåja en timme gick väl ...Men man FÅR vila...

Sen tog jag halkskyddsdojorna på och halsduk och jacka och gick för att hugga tände...

På vägen till Snickis passade jag på att sprida ut av gårdagshandeln : lecagrus...
Eftersom ämbaret blev tomt lade jag  tändepinnarna i det ..och - logiskt nog /eftersom det ännu RYMDES, plockade jag ämbaret fullt med små klabbar....

Wille togs sedan på en snusrunda till utkanten av tomten och fick leta lite hundpriplor utan snåla  Sören, som INTE får bli tjockare...

Regnet hade nu övergått i små blötsnöflingor, ett tydligt tecken på att temperaturen dalat...

Nu i skrivande stund = 15.55 är världen vackert vit...Dagen söker sig till ro och jag har utfört ett veritabelt stordåd :
betalat bort ALLA mina förfallna fakturor OCH matat in två för betalning 18.1 och 28.1...

Hoppas tandvården inte gör ett stort hål i det som blev kvar....

Bara det skulle frysa på fort nu så BORDE föret inte bli så bottenlöst dåligt...
Blå timme...Kl 15.55...

Vi har ett paket hundmat på Knallisposten kanske i morgon redan och det skulle vara roligt att ta sparken som fortskaffningsmedel...och Wille skulle få springa...

Det ser vi i morgon...

Och så hittade jag två fakturor till...

Lycka är att ha pengar till dem 😁 så de betalades bums..

Har varit ute i den totalt utevänliga vintervärlden...

Inte ett dyft halt, ens med filttofflorna ♥♥♥

Det var det ...för idag....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar