fredag 26 juli 2019

Specialuppdrag i hettan...men 10 dagar går rätt fort 😉

 Vi har flyttat ut på gården, där vi har vårt sommarvardagsrum...

Den nya soffan från Ekocenter är perfekt att ligga och dåsa i då temperaturen är vad den är och man har en stunds "ledigt "mellan bevattningsrundorna, matlagningen och färderna till simstranden och metesbryggan...



Det är avkopplande trots att det hela tiden HÄNDER något i trädkronorna..

Hackspettsungar som testar ekens hållbarhet -eller de egna skallarnas stötdämpare..
Blåmesungar som ivrigt kvillrande bökar i löven och tystnar då de hittar något riktigt gott...
De roliga "krockbilsflugorna" som likt en skara på 6-7  tivolibilar i osynliga trådar jagar runt i olika mönster, kvaddande en den ena - än den andra...

Och DOFTERNA sedan...
Reseda, liljor, krypmyntan, anisisopen, luktärterna...

Funderade faktiskt att min gård kunde tjäna som " blindgård " - eller gård för synskadade, som kunde få en mängd upplevelser i form av doftsensationer och olika ytmaterial...

De riktigt vanliga störbönorna bor i fyra krukor på trägungans bägge sidor...Ledda via redan borttagna trådar (hemsnöre ) har de pinats upp på det taklösa gungtaksstativet, där jag spänt trådar...Bönrankorna möts redan halvvägs och börjar snart blomma..

Men allt systematiskt  hemma-arbete * har liksom lagts på is medan sommarbarnet bor här...
Alla egna absoluta  "måsten " har utförts -som bevattning, hundlänk och MATTVÄTT -så länge jag har bil till förfogande..


Det blir hemfärd för fuskbarnbarnet på söndag, om knappa  två dagar...

Då har detta nästan- lika-långa- som- jag - skändligen övergivna barnet pinats med utedass och myggfarmsmonster i 10 dagar...(som rubriken sade )

Jag planerar inmundigande av en HEL miniatyrflaska Baileys -som jag beställt från båtens taxfree 😂😇

Tills avskedets tårlösa timme stundar får vi spela bl.a luffarschack 😉





* Det enda systematiska hemmajobbet jag kan komma på just nu är ...dammkanternas fästande och "bäverfördämningens " teoretiskpraktiska utförande...

Och krypmyntans slutgiltiga boområde...

Såhär kan den ha det bara ytterst temporärt 😉



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar