tisdag 14 september 2010

Det här med ogräs....

Sommaren har ohjälpligen  gått och just nu i skrivande stund är det sol mellan molnen och de "spridda skurarna".
Har varit bortrest tre dygn och vid hemkomsten suckat sorgmodigt över mina odlingar - och då närmast över ogräsmassorna i dem. Har tre ingärdade trädgårdsland - för att jag gillar växelbruk och - att bestämma SJÄLV hur och var jag gödslar. Denna ide omfattas  inte av cockerhannen Cocke, som gladeligen lyfter benet mot allt som verkar "kissnödigt"...Dvs gödselbehövande...'
I växthuset gör han INTE det, för han har lärt sig. Jag tröttnade dessutom rätt fort på att skrika :
BORRRRRT från landen !!!!  - då dessa var nysådda, så det blev stängselnät av olika slag runt a) Fräslandia = potatis/purjo/kållandet redan första året och b) runt det nya "Flolandia" - som döpts efter syrrans familj (eftersom de trälade på där i fjol..)c) växthuslandet - som går i en halvcirkel runt denna byggnad - och inhyser diverse växelvis odlade vegetabilier...liksom de andra "länderna"/landen..Stationära växter i  C - är persilja, dill, lavendel, timjan, salvia, oregano. Fler örter kommer bara "vi hinner"...

Nå, nu ser man inget av de egentliga grödorna under tistlar, gråbo, kamomill e.t.c, - som SKA bort så man kan ODLA något RIKTIGT i nästa år.
Jag är som sagt rätt grön och definitivt ingen anhängare av ogräsmedel - tvärtom har jag i flere år drivit en hätsk kampanj mot bl.a. de multinationella företagens glyfosatprodukter - som anses vara de enda saliggörande för jordbruk och gårdskarlar. Ännu förra året skulle jag hellre ha burat in mig för en tanke som slog mig i går...
Då greps jag av panik med mina egna små odlingsplättar och deras utseende och tänkte att man KANSKE skulle kunna .....Men - efter lite googlande - har jag kommit till att jag hellre har ett höstligt ogräskrig med bara egna handskförsedda nypor och - på våren  -någonslags brännapparatur...

Tanken på de stackars försöksdjuren som får dessa preparat i ögon och på renrakade hudpartier är precis nog för mig att kunna  gå bärsärkagång i butikerna - så 60+ jag än är....HUNDAR, kaniner, råttor, grodor, maskar...NEJ och åter NEJ...J A G  deltar INTE  i deras misshandel...Om tanken är logisk eller inte låter jag andra avgöra...

Vissa preparat får inte ens längre säljas - så kanske det går mot bättre tider....

Måste ladda upp med gasförsedda bekämpningsmaskiner och gå vårmarsch över den bara marken - genast den uppenbarar sig - istället för att pensla hemska preparat på icke-önskad bladmassa...Huuu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar