söndag 19 september 2010

Tänk om man hade lite mer pengar...

Då skulle man kunna anställa några långtidsarbetslösa - att fixa det man själv misslyckats med...

Som nu bastutaket.. Jag byggde ställningar, precis så långt virket räckte. Mer FINNS visserligen, men så oåtkomligt på lagårdsvinden att jag inte får ner det ensam.. ( Ja, men heeeej - SÅGAR man det redan där uppe, så går det förmodligen lättare  ;) Det hade jag inte ens tänkt på tidigare..BRA att man ventilerar sina tankar här i sin ensamhet ...)

Fick sedan en dag bort 6 tegelpannor som putsades av lite och ...skulle fås på plats igen. Se det var betydligt svårare i och med den lite för låga ställningen..Jag började plötsligt bli rädd där uppe, för det svajade och "svipade" lite väl mycket. Ena hunden låg dessutom 3 m under mig- och kunde ha fått ett otrevligt lass över sig... 
BORT får man tydligen nästan vad som helst - och vissa saker/ arbeten borde man dokumentera - stegvis - så man fick tillbaks allt igen..( Typ avloppsrör under lavoarer...Men SÅNT har jag under kontroll - efter 30 år som frånskild..)
Efter tre försök fick jag någotslags rätsida på merparten av det folk på orten  kallar "kaklen", men tro mig - det började läcka in... Jääääklar...Visserligen i ETT hörn bara, men ändå....#§§¤##..

Nu blir det en lite mer omfattande basturenovering än jag själv hade tänkt mig. Barnen - de vuxna - utdömde byggnaden redan då stället inhandlats. " MORSAN !!!! Så här KAN du inte ha den..."
Låt vara att insidan är klädd med  enbart hårdskivor både på väggar och i tak och med  ingen som helst annan ytbehandling än sot.  Man blir alldeles ren i alla fall, för man lutar ju  inte sig mot de lite svartspräckliga ytorna.
Bastu-ugnen är rätt ny, felfri - alldeles som vattengrytan. Inget fel på tekniken alltså.
Moderna ungdomar skall ha allt så sterilt...Krom och kakel och ....laminat....( Förlåt bara... Det passar i NYA hus, men INTE här - och inte hos mig. Här ska det vara VARMA färger och varma material..)

UTSIDAN av bastun måste få sig en makeover. Nya vindbräden, putsade och ställvis kanske utbytta tegelpannor. En ny fönsterruta - eller två, för de är "skarvade". De ligger liksom omlott, på ett sätt jag aldrig sett förr...Det hinner man i vår....

Sotaren har lovat förse mig med  nya stegar -naturligtvis mot betalning - och dit ryker skatteåterbäringen.. Håhhhåja.
Hoppas han har glömt bort saken. Man kommer ju bra upp på taket nu då där står två stegar och ett gytter av bräden och battingar...EGENTLIGEN infaller sotningsbesöket alltid i maj och KANSKE jag skullle försöka senarelägga hans hösthitkomst till ljusa vackra majdagar...
Det om bastun och bekännelserna.

Idag har jag i alla fall fått de två trädgårdsstolarna  in i vagnslidret.  Stolar som salig husfar här en gång i tiden gjort. " Farbror E " kallar jag honom då jag "talar med" honom...." Tant R " kallar jag frun. Jag har ett foto av dem på väggen - och bedyrar allt som oftast att " jag nog skall få allt att fungera - så småningom..."
Grannarna här runt omkring har berättat hur ordentliga de var och hur snyggt det var och....så tittar de lite försynt beklagande på min "byggoreda".  Bra att man inte HÖR deras tankar.

Nu måste jag nog ta mig i kragen och sysselsätta mig med annat än dagens förmodligen största projekt : att vässa en stor kniv och med den oändligt försiktigt lösgöra en getingbylla från dörren till vagnslidret....Boet är ju tomt på invånare och kommer aldrig att användas av getingar igen.
Det är så vackert att jag-  redan då jag såg det i somras - bestämde att det skall  fastsättas på ett av de kommande hyllstöden i köket - och få en pytteliten ledlampa i sig...( Inte blir ledlampor väl HETA ??? I så fall blir det ett gammaldags ficklampsarrangemang ...)
Getingarna har innehaft en stor fantasi med sitt materialval - som passar min inredningsstil perfekt.
De har vävt in både rödmyllestrimmor och fönsterbågsvitt i det annars så vackra gråsprängda boet.
De KAN det, de små liven...

Så, skärpning alltså....ALLT material kostar inte något, men mångt och mycket blir dyrt om man slarvar...

Snart är det fullmåne igen och - senast då skall jag jobba med annat än getingbon :)
That´s a promise....

Och - man skulle ha stryk som gnäller över regnandet....De har det betydligt värre i Pakistan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar