fredag 15 november 2013

Är glad som ett barn på julafton ....

Alltsedan min allra första vår här - 2009 - har jag önskat mig ett RIKTIGT växthus, byggt av gamla fönster.
KÖPTE då ett plexihus för att komma fort igång med det för mig så ofantligt viktiga odlandet. Betalade för hemtransport, betalade för hopskruvning efter att ha grävt ut grunden själv....

På min 60-årsdag bar mina starka gäster huset till rätt plats - för jag hade avsagt mig gåvor och bett = kommenderat  " schacket" att komma arbetsklädda....

Visst har det FUNKAT -i dessa fyra år - om än bristfälligt, för det är inte bara jag som struntar i bruksanvisningar - och resultatet blir ...inte som det skall...
De tunna plexiskivorna skulle klämmas fast med små clips - som den glade byggaren tyckte var helt onödiga...DÅ protesterade jag - vänligt men bestämt - och en del "onödigheter " pillrades  på plats...

DE skivorna har inte fladdrat som Dumbos öron i vinden....De som GJORT det har förankrats med silvertejp...INTE vackert....
I fjol höstas " oförskönades " huset ytterligare med ett trasigt trastnät över takets alla skivor - och hela härligheten överkastades med byggplast till vintern. Året innan hade takskivorna gett vika och det var lika mycket vitvara INNE i det som utanför...
Byggplasten gjorde jobbet den var ägnad för...Inte en enda gång behövde torpmor plumsa i snön för att krafsa ner snö från växthustaket....Den rutschade beredvilligt ner själv...

MEN - nu får jag glömma all förtret  - för igår fick jag ett meddelande på FB att fönstren jag bjudit på hade blivit mina.... Kunde nätt och jämnt hindra mig från att dansa en yster glädjedans, men glada utrop blev det...

Papper och blyertspenna framtogs, mått skrevs, rutantal uträknades - och materialåtgång beräknades...

Och - så måste man väl kontakta kommunen och grannarna - för en helt " lätt " liten  konstruktion blir det inte....

Förhoppningsvis står det färdigt till min 65-årsdag.....
Ser redan framför mig en bricka med champagneglas på det lilla bordet - och de tröttaste gästerna kan sätta sig i den sorgligen utkånkade " Lillsoffan " - som ska få ett värdigt liv efter sin tillfälliga vintersejour i garaget...

Den utsirade takkronan i äkta fanér skall nu målas under vintern och bli växtlusthuskrona...vit med fuskmurgröna och värmetåliga ljus ....

Om ett halvt år ....

Det går fort :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar