söndag 3 november 2013

Sängbyggandet på is....

Inte så lätt det här lilla livet - har man hört folk säga...Sant - så sant...
Man skall ha lång stubin och en stor portion humor ( eller en pizza i frysen...) om man ska se något positivt i att HA virket hemma, men inte våga sätta sågen i det....

Orsak : jag gillar RUSTIKT och ANVÄNT, LÄTTDEMONTERBART och FLEXIBELT.... I endel ögon är detta " oförklarligt och absolut inte härligt, utan närmast förfärligt "...

NEJ - här i detta hus ÄR det bara så här :
INGA lösningar behöver vara beständiga i typ 20 år...Och nånting som nångång varit något HELT annat , kan plötsligt vara något HELT " nytt"...
Antagligen har torpmor inte kommit ur "lekåldern " ännu...Tack och lov....

Som exempel : husets lilla spjälsäng blev en liten " minisoffa" - med hjälp av en skafferidörr som framfront, ett fönsterbräde med rundade framkanter kom upp på ryggstödet som " krona " och en vinkellist däremellan.....Fyra restbitar panel knackades fast på sidorna...
Hela arrangemanget är lite rankt och inte 100% bekvämt, men hundarna och jag RYMS nätt och jämnt där de få gånger vi " slappar". Men en drös kuddar - där såna passar bäst - kan man t.o.m somna framför brasan...i sin lilla kreation som kostade ...några strykningar med vit färg - så alla delarna fick samma nyans...
Barnsligt eller inte - jag känner en viss stolthet efter hoppusslandet av det jag gör...
Det är MITT liv och jag kräver inte att nån skall förstå det - eller tycka om det - eller ge komplimanger....

GÄSTER då : var ska DE sitta ????  Ja, om min bokföring inte kastar väldigt mycket kullerbytta, så är besöken här ganska lätt räknade...och realistiska jag kan inte börja anpassa huset efter " gäster"..

KÖKET brukar vara samlingsplats nummer ETT......
I somras köpte jag ett stort antikt fällbord/slagbord som många ryms runt ...och då sitter man  s.a.s     " värdigt " i " Salen "...
I lilla " Rys-soffan" ryms två rumpor eller tre...

DÄRFÖR tänkte jag mig en gedigen bastant RUSTIK säng där vovvarna och jag skulle sova vintertid   OCH trötta gäster - eller vilda barnbarn - kunde ges en möjlighet att vila / sitta / rasa...

Den nya sågen är köpt - ännu oprovad - och....virket står snyggt uppradat i vindsuppgången...
Gäller bara  att ...våga...såga...
och sedan försöka få en rustik prägel på nydoftande moderniteter.... 

Wish me luck  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar