tisdag 11 januari 2011

Vårt ekologiska fotspår

Den 8.1.2011 hände det ...Bilen vi haft till vårt förfogande - pga en olycka - rullade "hem till sig ".

Känslorna var onekligen lite blandade, men övervägande positiva. Visst är det BEKVÄMT med bil - alldeles FÖR bekvämt. Trots att butiken - byboden - ligger bara en dryg kilometer ifrån oss, kunde det gott hända att bilen startades - istället för att man promenerade.
Svepskälen duggade tätt...Jag kan ta hem säcken med fågelfrö / säcken med strö till kompostorn /  vichyvatten / lite mera potatis ...Eller - jag kan föra grejer till sorteringspunkten samtidigt...Eller - det är -20 grader.....hård vind...snöyra...Också alternativet "ORKAR" inte gå...Ok, om man var sjuk, så var det godtagbart. Obs ! INTE om man har något som smittar...

Nu är valet enkelt : broddarna under skorna, ryggsäcken på ryggen, hundarna i koppel - och antingen gående eller med sparkstöttingen - eller skottkärran till butiken /sorteringspunkten.


Jag har ytterligare ett alternativ : hemtransport för bara en extra 5€.  Denna serviceform kommer jag säkert att utnyttja då och då.

Eftersom vi bor 20 km från bägge till kommunen hörande bycentra, blir det lite mer komplicerat att ta sig dit.
MEN - det går en bankbil varje torsdag och en periferiskjuts på tisdagar ...

Tack vare internet kan jag handla på webben " nätet" och få varorna hemkörda - antingen till postlådan - som mina fröer - eller till byboden - som har posttjänst.
Just nu väntar jag på en STOR grej, som skall få både mig och vovvarna i fint trim - oavsett halka eller regn.
Just det - en löpmatta....Den har jag beställt "ända till dörren"-hemkörning.
Och - till vårt hus (och den eviga uppfixningen av det ) skall det så småningom komma specialskivor till tre väggar....

Så - vad gör jag med bil ???
Då jag blev sjuk före julen kunde jag inte köra själv - ambulansen avhämtade och taxin hämtade mig hem..

Det enda problemet är nu - hundarna. OM de blir sjuka och behöver vård - vilket vi hoppas att de inte blir - för det blir dyrt med taxi. Nå, dyrt och dyrt... En bil kostar i inköp, försäkringar, besiktning och underhåll + bensin...Så nån taxiresa då och då blir säkert billigare - och miljövänligare ...

Tror Nanne och hennes gäng = de glada cockrarna - med de minimerade ekologiska fot(tass-)spåren ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar