torsdag 6 januari 2011

Lata matte med nya ideer....

Så var det nytt år och nya tag - får vi tro....

En häftig kräksjuka fick mig att gå på backväxeln mellan 20 och 28.12 - en tripp med ambulans för att få dropp hörde till...Nu med aningen nya matvanor och ännu aningen skälvande ben är jag i gång igen...Det var banne mig första julen som jag låg stadigt i sängen och "firade" med vattenutspädd naturell yoghurt....
I dag var det äntligen  hemgjorda köttbullar - som motvikt till en försiktig vegetarisk diet...och potatismos...Ååh, vad gott det var!!!

De första frökatalogerna har kommit och några nyheter har prickats i marginalen...Helst skulle man ju skicka in katalogen som sådan - som beställning - men man MÅSTE inse sin egen begränsning NÅNGÅNG.
Jag har faktiskt osådda fröer från både fjolåret och året innan...

I medlet av februari skall jag så paprikor och chili ( bara jag hittar lite mindre heta sorter ) - liksom purjo
( som jag var helt självförsörjande med 2009-10..).Tomater - bifftomaten  Costoluto får hänga med ännu ett år och eventuellt nån ny sort + Tiny Tim...
Sallatsorten som lyckats fint och varit supergod - Little Gem - skall odlas i år igen...
Har misslyckats med rädisorna sgs alla år...Glömt att vattna säkert - och så har kål"knirp" angripit de sorgliga resterna...
Ändå HAR jag plastade "bågar" = durabla träramar att lägga över sådden...Kanske skulle ta fram dem lite tidigare i år - då de fått ny plast över sig i fjol. Dessa fina grejer fanns som bonus i min ladugårdslänga - på vinden...
Stora planer på ett rejält lass sand har hållit mig fången i ett par år, men har inte fått mig till skott...Likaså har upphöjda odlingsbäddar spökat för min inre syn..
Kanske skulle göra slag i saken i år och inte bara TÄNKA...
Och en ny kamera skall inhandlas - för den gamla föll ur handen på mig och gick inte att rädda...Mobilkamerans bildkvalitet är inte speciellt upphetsande...
Ojojoj, så skönt att det redan är januari....Trots att snön ligger djup - och mer kommer till - lever man ju upp på ett helt annat sätt då man vet att det SNART är dags....

Sköt om er alla vänner och njut av planerandet - som jag tycker att är "halva nöjet" med odlandet....

Nanne och vovvarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar