tisdag 17 juni 2014

Fortsättningsvis bråttom - både på gott och ont

BORDE ju alla dagar skriva upp vad man gjort, för för en oinvigd verkar säkert hushållets status som om INGET gjorts - på länge :)

 Ex-svärfar sade i tiden att det är bara lata människor som " räknar göromålen " - men jag tycker det är roligt att efteråt se vad man sysslat med - och vad man tänkt....

I skrivande stund blåser det friska vindar ute - temperaturen är synnerligen jobbvänlig ( trots att endel beklagar sig och fryser och baaara längtar efter värme...MEN - jag tycker att snokarna är en bra temperaturmätare : är DE framme så behöver man ingen tröja ens...)

Har försökt röja både ute och inne - minimalismen är ännu långt i fjärran, men av ca 30 ankomna växter är tre oplanterade och mina egna babyplantor kommer i jorden en efter en....

Det jag längtat länge efter - ett vertikalt nät för squashplantorna har blivit verklighet - visserligen inte  det armeringsnät som legat överst på odlingslistan, men dock...
Squashbörjorna planterades i går -just då meteorologerna lovade synnerligen svalt väder - och snö i norr !!!! - men bra har de klarat sig och nu skiner solen på dem .....
Som ytterligare värmekälla ( ??? ) planterades i vardera ändan av Butternut -landet solrosor som enligt givaren skall bli 5-6 m höga....

Bara lite lök återstår att sätta - de krukades för att hinna få kraftiga rötter innan nedsänkning i leråkern - som jag jobbat hårt med för att med ENBART handkraft få i odlingsbart skick ...INGEN vet HUR mycket jobb det varit - ja, utom sådana människor som själva brutit upp grästorv - rensat rötter och knäpparlarver, blandat i torv - låtit ligga - rensat igen osv...
Till all lycka kom det regn som " redde " lerklumparna som var som betong, så EN hel dag har jag ägnat åt den lilla plätt som nu är potis / purjo / lök- land och den mylla som frigjordes från lerklumparna bereddes för squashen som fick högbädd.....

Nu ska jag ännu så lite ringblommor och annat som binder den uppkupade jorden och står för trevnad och nytta....

DILL skall sås - och det var därför jag kom in : för att se vilka växter som TRIVS i dillens sällskap :) och så fastnade jag här med " dagboken " ....Suck....

Växthusbygget går framåt med babysteg - " vi " väntar nu på ett gruslass för att stöda lecablocken både under och på sidorna.....

Tills det kommer finns det oääändligt mycket annat att " pyssla " med...

Saker som inte syns att det är gjort, men nog skulle märkas om man " fuskat "...


Så - nu ut och fortsätta, för det hotas med regnskurar och vissa saker går lättare och är trevligare att göra i sol :)
  
Midsommaren nalkas med stormsteg ....Nånslags deadline det också .....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar