måndag 2 juni 2014

MÅNNE det varit bråttom ????

Har faktiskt inte hunnit skriva nånting annat än FB-inlägg på sistone.....

Vet inte om hjärnan funkar tillfredsställande nu heller, men.....eftersom dethär är en dagbok, så måste jag väl plita ner lite händelser....för att själv se vad jag gjort ....

Just idag har jag varit ute - iklädd shorts och ärmlös topp - och hållit på med det evighetsprojekt som heter maskrosutrotning....( Faktiskt i går också )

Till maskrosmjödet gick det ju åt en del blomkorgar, men de resterande har tydligen gaddat ihop sig för att hämnas både mjödet och trimmern -  för små låga krypande j....klar försöker kamouflera sig mellan daggkåpor, gräs, smultron och annan växtlighet.


Krypande avancerar också Matte med ett kompostämbare framför sig och allt mer svartnande högerhand  eftersom handskar här är något man har - men inte använder....

Hundarna lyssnar snålt på de små knäpparna av de bristande stjälkarna - och försöker allt som oftast " hjälpa " till med avbetningen...Det enda kruxet är  att de bara vill ha stjälkarna och sålunda spottar ut  de synnerligen livskraftiga blomkorgarna...
Där de spottat uppstår stora fjunbollar - som knips ihop och begravs i ämbaret.

Nå, vid kompostbehållaren - som borde tömmas - står nu ca 10 sopsäckar med ogräsrens ...NÅNTING har jag fått gjort...


Också de frösådda plantorna börjar vara a) ute b) omskolade c) planterade - MEN ...endel etiketter har IGEN kommit bort TROTS att jag faktiskt försökt vara ordentlig....

Å andra sidan har jag fått Angelikan att gro - efter stratifiering  + tålmodig skötsel..och idag har de uppkomna plantorna fått separata krukor....Dvs det är FJÄLLKVANNEN som grott snällt....som om den VETAT  att det IDAG skickas 3 Kvanneplantor - och 30 kg andra växter - från en firma i Vasatrakten ???? Plantor som kostar 4,90 st ....Den andra varianten - rödkvanne är dyrare - och de fröna har inte grott....men vi lever på hoppet  :)

Nåh, jag får väl bara känna mig oändligt rik om de också gror ????

Jag behöver definitivt den känslan - jag som a) glömt att fylla i min utländska pensionsansökan och följaktligen blev utan dessa pengar i maj och b ) slarvat bort bankkortet och varit tvungen att "döda" kontot....och c) skuldsätta mig i bybutiken dagen före min 65-årsdag...

Idag fick jag veta att det nya kortet finns i Ekenäs, skickas till Kimito idag för ev avhämtning i morgon....
Tack och lov fick jag två " röda" räkningar betalda idag ....

Växthusbygget avancerar inte heller som det borde - men GRUNDEN börjar vara klar...Måste se om jag skulle få hem grus att fylla "dikena " med så lecablocken står stadigt...SEN kan man börja med rambygget....
Bara nån kommer med goda råd och gärna elverktyg :)

Skruvar måste inhandlas ....

Tomatplantorna i det gamla huset  står tätt som grässtråna på ängen i balkonglådor - med alldeles för lite mylla - så man får springa med vatten flere gånger per dag....

Suck....Men man KAN bara inte ge sig NU ....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar