söndag 22 juni 2014

Man blir totaaalt bortkollrad - av helger....

Igår trodde jag fast och bestämt - åtminstone stundvis - att det var söndag..

I morse knäppte jag på TV:n för att få avnjuta morgonkaffet till nyheterna på ettan vid  06.30 - men inga sådana kom....Kaffet dracks sedan med datorn i famnen istället och  man kunde konstatera att man blivit en dag rikare :)

Storsnoka har i sin tur blivit festklädd i sitt nya skinn !!!
Det gamla - eller rättare sagt - HALVA det gamla har hon lämnat åt Matte att ha på väggen - på smyckeställningen ( en träbit som man gör solvar på )

Funderade faktiskt över att hon låg så tidigt en såhär blåsig dag uppe på spaljén - men fick då förklaringen då jag klättrade upp själv där och kollade vad det var som viftade i vinden....
UNGEFÄR 7,5 cm mäter hon i omkrets - enligt skinnet....LÄNGDEN kan inte avgöras av ett halvt skinn....

Lite tidigare - då jag bökade i mitt nyaste trädgårdsland - gick en sällsynt  hundrastare förbi på skogs/traktorvägen och vi kunde hojta ett glatt : Gomoron till varandra.
" Tar du opp päron ? " ropade han glatt...
" Nää, ja satt dem på Vappen "
"Nå då ha dom int komi opp änn " - konstaterade han med manlig logik i rösten.
" Nää, ja får nog vänta en tid ännu - blasten e fin i alla fall "

Och det är den....Välrensat är det också, men så kallt som det varit har inget av det frilandssådda i landet bredvid kommit upp ännu och jag har nog tid att vänta...

Förutom dessa har jag en snårskog tomatplantor, paprika och chili i växthuset - TRÅNGT eftersom jag i min gränslösa optimism skulle få det nya klart till början av juni.... En uppsjö olika sallater - som jag egentligen till stor del sådde till utfyllnad i perennabänkarna, men nog TÄNKT äta av också..och  lök, purjo, sommarsquash, vinterdito på uppväxning...
Har SÅTT olika persiljor, dill, salladsfänkål ( mest på försök direktsått - jag har förodlat tidigare, men aldrig lyckats skörda knölarna förrän näringen i dem gått till blomning  ), sockerärter, störbönor och bladkål....och gräslök....

Barometern knyckte till idag då jag knackade på den - och gick ett litet streck UPPÅT....Få se nu....

                                               ****

Har tydligen något slags tekniska strul mer regelbundet än då och då, för nu vägrar kabeln mellan datorn och kameran att samarbeta OCH det slår gnistor om kameran då jag fotar med den och ett litet rökmoln slår upp ....
Naturligtvis inte då jag ska demonstrera fenomenet, utan bara i min ensamhet :D

Mitt bildbehandlingsprogram "vill" inte heller skicka bilder till bloggen - så jag får nöja mig med att fortsättningsvis ha den i textform utan granna bilder.....

Sällan kommer ju olyckor/otur i singularis så....bara lyckan vänder så funkar väl allt  - en tid ?????

Skulle man ens få  skottkärran i skick så ... ( Fnissssss..... )

Nu tror jag att jag skall städa gården - som på grund av grillandet ser mycket märkligt möblerad ut :

Stormattan som hängt på trädgårdsgungan i väntan på regn ( = tvättvatten ) kastades helt sonika på marken, det ungefär halvdussinet tomma mullsäckar som legat "gömda " under den likaså.
Gungdelen avkrokades från sitt stativ, som i sin tur bars ut  mitt på gården ( där det blåste minst )
En antik, korrugerad glasfiberskiva bars dit som regnskydd ( regnet kom nästa dag :) )

Nu står grillen under gungstativet och allt annat hipp som happ så....

UT i sommarvärmen - på hela +14 grader och en högljutt dånande sommarvind på en uppskattningsvis 12 m/s.....

LITE härdad är man ju redan :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar