tisdag 1 juli 2014

Det börjar HÄNDA gröna saker ....26.6 utrivet dagboksblad

Somt ser till och med PLANERAT ut - vilket nog inte är medvetet ...

Det mesta kommer till på samma sätt som en spontan konstnär gör sina storverk :D ( Obs - jag gör INGA anspråk på att vara konstnärlig !!!! )

Min tomt var sgs ett oskrivet blad då jag flyttade hit och jag har " kluddat " lite här och där....
Har visst aldrig berättat VAD jag har här - så nu kommer en låååång - men ändå inte uttömmande utredning:

Huset hade "blomsängar " a) på norrsidan - bestående av såpört och b) på västsidan - gullris, tulpaner och scilla och c) på sydsidan - stockrosor och en vinbärsbuske som fått växa precis framför/intill dörren till potiskällaren...
Ett större "land " fanns under oxelrönnen /svenskrönnen och inhyste guldbollar (???) lite liljor och ...Bergenia i massor....och någon tuva med Poetnarcisser...

Då jag evighetsflyttade hit i september -oktober- november 2008 grävde jag ner mina medhavda växter där det fanns " land " - eller lätt gick att åstadkomma gropar...eller diken...

Sydsidan fick bli " barnkammare " - tillfällig vintervistelse för många olika :
brustna hjärtan, brinnande kärlek, clematisen ( blå med vit mitt ) - som blivit det bästa av tillhåll för mina dyrbara snokar :)


I det som första " riktiga "  året kallades " vita landet eller " vita bracklet "  med Flush of White (  ett vitt Kungsljus ), vita Digitalis och doftschersminer har nu LILA, BLÅTT och rosa tillkommit  som dominerande färger....

Orsaken till att jag planterade just där - i en brant mitt mellan ladugården och bastun är att det var lätt jord där, lätt att rensa och gräva...

Flush of White finns kvar, likaså schersminen, men 2011 har en lila syren kommit med - och nya för i år är/ var  lila tulpaner, nu blommande lila Bollök
( ca 1,5 m höga ), trädgårdsnattviol, småsmå bollökar i ljuslila och Franskt kungsljus på kommande - med rosa-lila-vita blommor....Två mattor Backtimjan har redan för länge sedan rullat ner för backkrönet och ur dessa ploppar det upp allt möjligt - från Libsticka till stora blåklockor....Doftgeranium också...
I detta sammelsurium kommer ännu vallmo - med sina orange stora sidenblad....och Rudbeckia...och Spetsmössa .....och Blå Bolltistel....

I andra  "rader " finns lavendel - ganska många för jag har sått frön och fått bra med plantor på 3-4 år....champagnerosor, geranium, små påskliljor, Golden Showers klätterrosor, och ...pioner 8 st olika eller nästan olika :)

Igår knuffade jag omkull ett litet äppelträd - kanske berättade det senast ?
Det var skadat av sork (???)  eller nån sjukdom som gett det röta och dessutom hade det blivit infesterat av små vita larver...
( Stamdelar packades igår in i tidningspapper och i ett bubbelplastat kuvert och fördes till posten för att nå Naturväktarnas torsdagssändning - så man skulle få svar på frågan : VEM äter mina små äppelträd ??? )

Från dess rot räddade jag en vit Digitalis och en Nectaroscordumlök....som får lila nickande klockor - så dessa två flyttade jag till lila-vita landet....

Alldeles som om det varit förutbestämt...

Ett antal äldre rosor har också fått flytta...pga felplacering eller - för att ge utrymme för FYRA nya för i år ....En Poppius, en Tove Jansson, en  " Stugros "
 ( Mökin Ruusu ) och en Red Nelly...

Den ena av två New Dawn - klätterrosorna på var sida om den kommande dammens strand -  hade torkat bort under vintern - säkert pga vattensorkens framfart  - men sköt starka fina rotskott  då jag vattnat, tätat jorden - och redan planerade något annat på "hennes " plats...

På våren växer där blå pärlhyacinter, gula doftliljor tar vid senare, liksom det lila-vita kungsljuset....och Såpört...

Och - som sagt de rosa New Dawn som skall klättra upp längs den himmelsblå portalen :) och spegla sig i dammens klara vatten - då det nån gång kommer sådant i den stora gropen...

Längs den nu sorkplågade dammkanten skall det - förutom de odlade täta hallonsnåren - växa  : Irisar /Liljor i blå-gult, högvuxen Kvanne, låga marktäckare,  Kempelerosor, kanske nån eller några sedumart/-er ....

Dessutom grävs rotskott av Kempelerosorna upp för plantering på " Väståkern " som redan börjar se ut som om nån GJORT nånting där...

( Tag kaffepaus nu - i denna långdragna litania :) )

Vid uppfartens mitt och neråt - nära den lilla självsådda eken  :

3 st låga Pink Fairy från 2009,  blå akleja, det franska kungsljuset, lupiner, rosa prydnadshallon ,  mer rosa rosensorter som jag fått skott av och inte har namn på -  och två vita rosor, Schneewittchen och " Viherpeukaloiden vuoden ruusu " -som utnämndes till  årets ros 2010 ( ??? )

Mitt på " åkern " finns en ny ganska stor " rabatt " - som med sina  orange dagliljor, rotskott av Kempelerosor, nyköpt Kvanne, naturlig Björnfloka kanske utökas med en bunt solrosor - Vanilla Ice - som jordförbättrare och blickfång....

I den gamla hästskoformade rabatten - som från början grävdes för att bli rabarberland - finns ett strimmigt prydnadsgräs, nånslags stånds, lite aklejor, nånting med rosa knoppiga ax , mera dagliljor, en vit riddarsporre , höstblommande kärleksört och nånting till...( Jag är "bra " på ALL sorts bokföring ;)  och ...lappar med namn på fådda plantor tenderar att försvinna.... )

Nära huset - antagligen i vattenledningens omedelbara närhet - har jag planterat i rad tibast - oxbär - rabarber - oxbär - en al - rabarber och ett PERSIKOTRÄD .....
( Ingenstans står skrivet att de stannar på dessa ställen :)

Det sistnämnda ståtade tidigare i juni med 7 små duniga persikobörjor, som nån marodör i fågelhamn sedan pickat loss - alla utom en...
Den sjunde svepte jag in i fiberduk, så får se om den överlever....

Runt husknuten finns det dels nykomlingar - ett länge efterlängtat PÄRONträd som jag tänkt spaljera, en ny stugros - som förmodligen får flytta lite längre bort från AUNE...( Päronträdet ) och dels husets gamla rabarberland...

Nedanom Snokterrassen mot väster - i den forna " Barnkammaren " - växer orange dagliljor, stockrosor, kärleksört, min fina clematis på det skrynkliga hönsnätet...

Stod just i vindsfönstret och beundrade min skapelse - och konstaterade krasst :
INGEN förstår HUR mycket jobb jag lagt ner på dessa små odlade plättar, men - so what...

Så länge man själv vet vad man gör ....osv...


Och - det här blev en trist uppräkning - förlåt :) men nu har jag en del av det viktigaste samlat på samma ställe och kan kopiera det ....nångång....för kommande dagar....kanske....

Bara kameran skulle funka skulle några bilder säga allt, men ...suck.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar