torsdag 24 juli 2014

Omlagd dygnsrytm och tomaträddning...

Just nu gäller det att inte sova bort morgontimmarna - för ...något mycket skönare än de finns bara inte..

14 grader är perfekt arbetstemperatur och naturen är så rofylld vid halvsjutiden. Man orkar skyffla tung lermylla och plantera några av de tomatplantor som ännu bor i ...balkonglådor i en trängsel som får sardinerna i sina burkar att verka löst packade.

Den sista torven blandades idag i den mylla/lera som grävts ur växthusgrunden - och fem lyckligt lottade - 4 Brandy Wine och 1 Tigrella - fick egna platser i livet...

Det blir nog bara smakprov på många av mina nya sorter, men...man vet i alla fall vad - och HUR många plantor man ska ha i nästa år...

Då vattnet är kuskat för morgonen - vid 8.30-tiden, svetten svider i ögonen och man tar en vattenpaus själv - kan man beundra det som FINNS att glädjas åt :

a) en UNDERBAR kombination i perennarabatten närmast huset.....
Lammöron + lavendel+ Golden Showers + penningblad.....

Såååå vackert...

b) Doftliljorna - de lila - tredje årets - har jätteknoppar, New Dawn blommar med stora klasar och skickar ut nya saftiga skott som redan är lika långa / korta som matmor ( 157 cm ), Franska Kungsljusen har aldrig haft så höga spiror som i år...

c) De - alldeles för röda - Flammentanz-rosorna ser fina ut vid den grånade gärsgårn och krigar inte med annat. De omges av Midsommarrosor och inflyttade vad-de-nu är -rosor - som alla blommar på skilda tider...

De röda Berberisarna måste nångång flyttas, men det är alls ingen panik...


DET /DEN som avgjort luktade värre  än bortglömd blötlagd disk ( !!!)  var en av inhysingarna som nästlat sig in i växthuset och gurglat med MYCKET MOGET nässelvatten....

Jag låg utschasad av kvällsskiftet och tittade på de sena nyheterna då " Salen " fylldes av kadaverlukt och  denna "viftar-på-hela-kroppen-dam"  kom och gav mig en puss på min relativt nybastade kind....
Det blev omedelbar deportation ut och hunden uppmanades äta svarta vinbär för att undgå munskurning i bastun...Hon hörsammade ordern utan knot....

I skrivande stund sitter jag ute i den äntligen fixade soffan - på mjuka dynor - i ekskugga -med fötterna på " hobby/kaffe/tebordet ", medan gårdagsskunken gräver i kapp med ena taxen ett stycke ifrån mig...
Låter dem hållas - för mullnosiga hundar lukta baaara gott...

Flockens enda hanne  - min mr C - ligger bredvid mig och vilar efter allt stohej med de vilda damerna - och min egen lilla dam har hoppat upp i det som döpts till GUMMOCK...( Gunga + hammock )

Huset vaktas av en tax - som igår "knep " en gäst - som hon dagen innan träffat första gången och varit sååå tjomis med...

En vakthund utan like....:)

Snokarna måtte hålla sig på behörigt avstånd, för denna svarta äldre dam har tydligt visat vad hon skulle göra med dem :
ALLA mina sparade och på väggen upphängda ormskinn låg i en hög på min säng i går - rivna till små skinnlappar av tumändsstorlek......

Kanske är mycket lättare att göra lapparbeten av dessa - än av hela skinn....

Inhysingsmatte råkar bara vara på ett ypperligt humör så några små malörer stör inte så mycket....

Man BLIR visst som ung på nytt - då man blivit tillräckligt gammal ?????

DET ni :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar