onsdag 16 juli 2014

Det ena avlöser det andra....

Någon timme efter det de två veckoslutsfirande barnbarnen, föräldrarna som kommit efter dem och de tillfälligt besökande fyra hundarna åkt hem på måndagen kom en annan liten hund hit på två dagar....

Hon - hundfröken - är van att vara hos oss, så det var lugnt.

Nu har också hon och hennes Matte  åkt hem och jag fick en liten ledig stund - på soffan för att summera alla intryck - och planera mina jobb....

Har idag fått mina Flammentanz- rosor flyttade till gärsgårn - efter ett lååångt planeringsarbete och en relativt snabb exekution- då det s.a.s kom till skott ....
Hoppas vattensorkarna ogillar de rejäla givorna  guanopellets som jag proppade i  gångarna de grävt....

Tror att den vackert grånade gärdesgården blir en förträfflig inramning till de granna rosorna - som är i full blom nu....

Växtporten som gjordes av husets gamla vackert grånade stegar blev däremot en total flopp....Bara att erkänna det själv....Nu återstår att hitta en plats för den Clematis som växer där och hitta på en ny användning för de tre stegdelarna....
Kanske de blir ....hundhinder runt en del av dammen - då den nångång blir färdig...

Trädgårdslanden och mängden odlingsväxter ökar i antal, så NÅGOT har jag fått och - får jag gjort :) förutom det evighetsprojekt som grundgrävandet ( mitt nya växthus ) utgör....

Jag har i detta nu potatis ( blommande ), purjo, vanlig lök, schalottenlök, silverlök, tomater, paprika, dill, persilja, koriander, sockerärter ( som måste bindas upp ), gurkört, sommarsquash och kål i " Flolandia " och fyra sorters
tomater, chili, paprika, vita smultron och gurkplantor i det gamla växthuset....

I " Hundfria Zonen "  i landen mot huset finns sallat ( som vuxit sig synnerligen besk ) timjan, citronmeliss, potatis, libsticka, oregano, vintersquash ( Butternut ), rödlök, lite ärter ( måste krafsas fram ur ogräset ) - och ett alldeles nytt land för de kålplantor som MÅSTE planteras....SNART....

Det regn som kommit som en gåva från ovan - ackompanjerat av åska - har gjort att de tunga lerklumparna reder sig och kan hanteras och blandas med torv till nya " bäddar ".... 

Min skottkärra - den med det platta däcket - har varit på turné utanför vår lilla by sedan en vecka tillbaks - och den stora gamla är bara så besvärlig att använda - bred mellan skaklarna och VASS att skuffa på då hjulet gräver in sig i den oländiga terrängen...Resultatet är stora blåmärken på framlåren...

Det nya däcket fungerar visserligen  bra på den modifierade " gamlingen " , men stinker olja på långt håll - av pur " nyhet " ...Jag har kommit på mig flere gånger att misstänka än reningsverket - än grannarna för att ha nånslags luktorgier på G...Men - orsaken står på min egen gård :)

Måste väl impregnera däcket med nånslags naturodör - tycker nästan att t.o.m. nässelvattenstank skulle vara bättre än oljelukten....

Slutfilosoferat för denna gång - återkommer då årets flunderfester är över och man kan koncentrera sig på vardagen igen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar