söndag 27 juli 2014

Dålig planering :)

Efter de få och lite för häftiga regnen + alla rundor med sprutkannorna - växer allt så det knakar.

NU bevisar min lera att den innehåller mycket näring - och att min planering därför inte riktigt hållit..

Var sååå Boragosugen i våras och alla de frön jag sådde tycktes gro - så nu - istället för att ha småtaniga gurkörtsplantor BREDVID sallatsfänkålen växer det en BoragoSKOG - som måste gallras / tas bort....

De tar väl all näring av fänkålen annars :(

Planering är inte min starka sida trots att jag älskar att skriva listor - som tenderar försvinna - eller så upplöser sig den icketvätt-/hunddräggeläkta skriften - då en liten hjälpsam hund kommer med listan....

MEN - på det stora hela - är jag nöjd med min trädgård och kände en viss stolthet över att KUNNA säga åt nån tillfällig matgäst :

" Vill du kila till Flolandia efter silverlök och lite schalottenlök...Ja, ta dill också....och potatis...och tomater....Ta korgen med dig från farstun ! "

Och så STÅR korgen där, med en sax och en liten kniv så skördandet går lätt...

Borde man lägga i ett par handskar också ????

I nästa år blir det ÄNNU bättre eftersom FÖRARBETET är så bra gjort....

I morse rensade jag ogräs i purjolandet efter bevattningsruljansen  då mobilen ringde och en väninna " tiggde sig " till en slätstruken kopp kaffe efter simturen, så jag fick en tidigarelagd paus och en pratstund.

Alltid välkommet ....

Hon fick rostat majsbröd med tomat och kanelbasilika OCKSÅ ....

Undrar - igen - om man " med ålderns rätt " FÅR tänka att semi-stadigt sällskap skulle vara helt trevligt.....

Kommer också allt oftare på mig att längta efter en rofylld stund på havet med metspö i näven, en termos med hett vatten för te / mitt pulverkaffe och - nån att DELA upplevelsen med.....

Men - man får som bekant inte allt man önskar ...

Tänker Matte och rycker på axlarna- konstaterar att digitaltermometern stigit till ynka 27 C ännu - och klockan är 11.30...

En glass skulle sitta bra idag :)  men det finns IS som borde användas - så man kunde frysa in...en del av gurkärtsblommorna.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar