fredag 4 juli 2014

Värmen har kommit - igen....

NU  har det varit skönt att krypa omkring och rensa bort av det som kallas
" ogräs "....
Vinden har svalkat, man har klarat sig med tunna shorts ( egentligen pyamasbyxor - men ingen (???)  vet ju om det :) ) och ärmlös t-skjorta som pga lite väl häftig urringning sytts in på det mest stratregiska stället....

Till ogräs räknas JUST nu också prästkragar och stora blåklockor - som tas in i kannor och vaser- för att ge växtutrymme åt pionerna och rosorna....

Idag fick jag definitivt nog av att " vänta på assistens " med skottkärrans däck...Inte smakade det heller att promenera till butiken med skottkärran på barnvagnsunderredet, så jag ringde en väninna och klagade min stora nöd.....

Hon sade sig vara på plats efter 20 minuter :)

DET kallar jag VÄNSKAP !!!!

Hon hade då tömt sin lilla bil på egna standardprylar, vikt ner säten och var nästan andfådd då hon kom körandes...varpå vi lastade in skottisen och åkte iväg...

En dryg halvtimme - knapp timme senare hade hon a) släppt av mig + mitt "fordon" och åkt hem för att sköta sin tvätthängning- b) jag inhandlat ett nytt luftförsett däck - eftersom butikspersonalen inte fått det gamla pumpat med sin kompressor - jämte flugpapper, mat och kaffebröd och GLASS och c) jag promenerat den korta vägen till vännens gård - där vi d) åt varsin glasspinne *)
och e) åkte till mig för att där meka lite misslyckat med skottkärran som vägrade släppa ifrån sig  vissa avgörande delar och f ) dricka kaffe med wienerbröd ....som tröst ...

När två 60+ damer sätter fart så HÄNDER det saker - tydligen....

Karlar - vem behöver dem ????? :D

Då hon åkt återstod ännu för mig att bygga ihop en ny skottkärra av en gammal med för stor "mage " + det nyinskaffade däcket + en lagom stor bult till axel....

Man HAR ju " skrot " - och nu visade min sparsamhet vara en dygd...

Med en stor hammare fick jag den stora " magen " inslagen just de avgörande centimetrarna så däcket rymdes - och tack vare bult/mutterförrådet fick kärran en ny axel....

Då tre lass ogräs kärrats till " tippen " -där jag hoppas snokhonan skall lägga sina ägg - var jag svettig, luktade CRC och olja och - bestämde utan att behöva konferera med någon att NU skall bastun eldas....

Medan jag eldade upp "pinnar och julgranar" var det lämpligt att grundstäda hela bastun.....

En timme senare satt jag på laven och njöt ....

Efter en avsvalkningsstund på ormterrrassen sjönk en enkel nyinhandlad opanerad, lättsaltad och citrondrypande forellfile' + en drös gröna haricot verts ner i den hungriga magen...

Och snart ska de försummade lurvtassarna föras på en skön skogslänk - veckans Tongåva avlyssnas och sedan blir det en tidig sänggång :)

Och aldrig mera skall jag lockas att sitta uppe till småtimmarna med en FILM - eller något annat heller ......

En halvgammal tant skall lägga sig senast kl 23  för att vara pigg i arla morgonstund ( mellan 6.30 och 07 )

That's a promise ......


* ) glasspinnarna ja - det var en ganska ny sort - egentligen ett bojkottbolags - men ...nya saker lockar...Silvrigt chokladöverdrag - äkta champagne i fyllningen och RIKTIGT god och VÄL värd priset ....Bättre med EN god " pinne " än en ask sekunda - tycker glassgamarna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar