tisdag 8 juli 2014

Husch, vad det är hett !!!!

Klockan slår tolv precis NU och jag var tvungen att ta en paus i jobbandet - det TROTS att jag bytt " sysslor" så jag inte har varit i solen mer än nödvändigt....

Framgården är väldigt torr och  ekarna, som säkert dricker en del,  släpper ner små lövbuketter i protest och det är en hel del att kratta ....

Fick dessutom igår besked om att jag eventuellt ska få hem ved i fredag - så det blev aktuellt att röja i vedlidret - då krattandet inte längre kunde utföras i skugga ....

OM man varit en ordentlig 8 - 17- människa skulle det inte FINNAS något alls  att  s.as  "röja upp ", för jag har förstått att såna människor a) har ordnad sophantering  och b) för bort tidningar / reklam o.a med sina bilar....

Jag sorterar ( som jag väl upprepat till vansinne för endel ) allt - samlar returmaterial / brännbart i papplådor som småningom töms i sopsäckar som förvaras ....där de ryms  - antingen i garaget eller i de andra liderutrymmena TILLS jag beställt borttransport med sopfirmans stora paketbil.....

Detta brukar ske ca 2-3 ggr per år och däremellan ÄR det rätt stökigt...

( Behöver jag ens SÄGA att jag jag just vid dessa tillfällen saknar min bil - för det skulle vara sååå mycket städigare om jag hade den kvar...) 

Att jag sedan GLÖMMER var jag lagt lådorna med tidningar etc gör inte saken bättre - märkte jag idag ...i vedlidret...för :
de som håller bättre reda på mina papperssopor och pappavfall är ju tyvärr mössen....

De har igen gjort ett jättejobb för att förvandla returpappersmaterial till energiavfall....

Så, nu då veden skall rymmas in bekvämt fick jag först sortera det sorterade som skall BORT - sedan plocka ihop den ved som skall till bastun och den som skall till lilla Porin Matti på vinden..
Törveklabbarna som skall späntas till tände fick nu egna platser istället för att ligga där de råkat hamna vid inkastningen...
Gillar inte att " sniffa mig fram " till vad som är normal ved och vad som är tände.....Man ser inte alltid utanpå vad som är vad....På doften känns det tydligt...

Kärrade sedan tre papplådor med tände och klabbar till bastun. Lyckades få in två av dem - t.o.m  utan att snava på konvalescenten som lagt sig på trappan - men den tredje lådans botten öppnade sig just som jag skulle lyfta den ur skottkärran.....SUCK...

Mera sortering..... Till all lycka i skuggan....

Så returlastades kärran med de fyra mattor som legat i omklädningsrummet -  i väntan på tvätt i ett år .....NU ska de skuras - bara de mattor jag tvättade i går har torkat....

Men - det är paus nu, för man SKA inte stressa i värmen...

Juni var en MYCKET bättre månad - arbetsmässigt sett....Sval och skön ... Inte fick jag ändå växthusgrunden färdiggrävd, för tiden har tydligen större vingar än förr och orken är ...som den är...

Så - allt är som det brukar - efter i tidtabellerna....

Nu måste man ta det lugnt och försöka njuta av det vackra som FINNS och inte sucka över det ogjorda...

Piontiden är som bäst, doftschersminerna är som midsommarbrudar - och NÅGRA av jordgubbarna har koltrasten INTE kommit åt...

Vackert så :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar