måndag 12 januari 2015

Less is more.....

Suck, ja...
Skulle man KOMMA därhän nångång, men...tillsvidare är det nog : " Jag kan icke räkna dem alla " som gäller....
Verkar ibland  som om jag bara flyttar på saker dagarna i ända ....och tömmer jag ett ställe så blir ett annat fullt...Logiskt nog....
Att få bort saker PERMANENT är svårt, för VAR ska man dumpa sånt som är helt men ingen ( ??? ) vill ha ????

Många samtida projekt har dessutom  gjort att olika udda saker ( som bl.a  julutkörningsprodukter/ limträskivor/verktyg / symaskin + tyg ) fyllt köket...


I år hittills har jag ändå fått  överdragen till bastuns musgnagade sittunderlag färdiga så till vida färdiga att bara knytbanden fattas.....Maskinen MÅSTE alltså inte längre stå på köksbordet....

De härliga Brukalådorna som jag fick till julklapp SKA  få en hylla...

Ramvirket till den är köpt och...skulle materialet till bak- och mellanväggarna bara RYMTS i bilen så hade jag KANSKE fått hyllan klar....

Rår faktiskt inte för att den järnvaruhandel vi besökte häromdagen INTE har en såg som kunde såga ner en fane'rskiva från 1200 × 2000 + nånting till något betydligt mindre...

Man kan inte be folk köra hur många kilometer som helst samma dag - och huvudmålet förra veckan var Bruket och Matkahuolto - för att jag skulle få lösa ut min GIRSÅG....

Dubbelsuck....Redan av paketets storlek borde jag bums ha sett att den skickade maskinen var en pygme'modell...och BORDE ha återsänts DIREKT....
men...HEM skulle den forslas, lådan tömmas, maskinen beskådas ...bara för att  återbördas i lådan....

Lådan stod sedan till lördagen i tamburen - i from väntan på skjuts med barnvagnsunderredet  till butikens postavdelning - som skickade "babygiren"  till försäljaren...som i sin tur skickar babyns stöddiga pappagir till mig...
Och inget blir sågat under tiden...

Nå, jag jobbar ju på med tamburtömning, för verktyg  - som mellanlandat där - till Snickis där jag tillbragt några timmar i damm och stooor sorteringslusta...
Visserligen dumt att föra verktyg dit då jag har tänkt bygga hyllan här inne...

Men...man ska ju se till att man har arbete....Det är NYTTIGT att röra på sig...

På fredagen uppenbarade sig plötsligen postbilen bakom porten...Jag hade utekläderna på så jag störtade emot föraren som redan hade öppnat...
" Du har inte ringt " , sade jag i lite förebrående ton....
"Jag ringde nog, men hade väl galen nummer", svarade han godlynt....och lastade 15 kg hundmat i mina armar...
Efter kvitteringen av paketet åkte han glatt sin väg längs den glashala vägen...

Jag gick in med bördan och hindrade med stor möda Onna från att riva upp asken - för jag behöver förvaringsaskar av alla storlekar...

Så checkades telefonen....JÄKLAR....Han HADE ringt....Men tydligen först vid postlådorna...JUST då jag smällt fast tre dörrar och signalen överröstats av glada hundar...

Inget ovanligt ...jag HAR ofta fel.....och bommar signaler...Förlåt alla som drabbas...

Bra i alla fall att det nu finns hundmat till slutet av mars...och det fanns ett " på-köpet" paket mjuka tuggben med i paketet...

Schampo för doggar fanns också med , så på lördagen eldades  bastun först för vår "privatchaufför " och sedan lite till för mina fyrtassiga som avgjort behövde badas...

Inget helt enkelt projekt det heller, för ingendera är så värst förtjust i tvättandet...De måste föras kopplade till den " ultimata pinan "....

Turvis ställdes de på bastulavens fotplatå, blöttes med varmt vatten och schamponerades...
Onna var som vanligt först i tur....

Sköljningen kräver massvis med  tid och vatten och då hon var klar fick hon flytta sig till sittbänken på ett badlakan och sitta vackert och vänta...medan mr C tvättades...

Då HAN var klar fick de båda skaka av sig överflödet innan de torkades  så pass att ett stort badlakan räckte för att få dem "icke-rinnande-blöta" innan jag kunde tvätta av mig själv...

Tog bara en badkappa och stövlarna på mig och efter en lätt städning av bastun släppte jag doggarna lösa och kollade snabbt om man skulle SE att gå utan lampa...Jo, det lilla snölager som fallit medan vi varit i bastun räckte till att lysa upp stigen...
De rullade sig naturligtvis mer än de sprang, men blev snabbt varma då de fönades....

Sen skulle alla badlakan, badkappor och våta kläder åtgärdas i tvättmaskinen på snabbprogrammet, så .... med eldning av hus och bastu före tvättandet och fram till upphängningen av tvätten har det förflutit minst en hel arbetsdag....

Kaffet smakade som vanligt vidunderligt gott efter en pärs som denna - och hundarna var  rätt trötta....

BRA att mina hundar INTE ska badas mer än ...ytterst sällan...eftersom de inte ska ställas ut på shower av olika slag...
SKÖNT  var det sen på natta att ha dem fluffiga och silkiga bredvid sig i sängen...
Väl värt mödan...

Så kom ju snövädret  till helgen - med kyla och brasor på programmet....
Då kunde man ta det lugnt ...tills snöskoveln skulle "startas" och man fick leka i snön...

Och det gillar jag....verkligen.....

Och...varför DUSCHAR jag inte dem ????

Har av sparsamhetsskäl varmvattnet avstängt på vintern - då jag måste ha ett eller flere värmeelement påkopplade.....OCH...min varmvattenberedare räcker inte till för tvätt av  två hundar...
Men bastun är perfekt, bara " aningen " mer jobb....Lantlivets fröjder....så länge man ORKAR...

Så desså....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar