lördag 3 januari 2015

Nyårslöften.....eller inte...

Borde kanske ha börjat med en rad frågetecken, för ....egentligen har jag inte en tanke på att avge löften...Inte inför nyår ...eller ens annars...
LÖFTEN ska hållas...Och ...vis av vetskapen om hur livet rullar på och ofta i riktningar som man har föga möjlighet att påverka...avger jag inga....

Med det INTE sagt att jag skall följa med som ett löv i vinden, nej...inga såna tankar...För jag har läst och anammat ett ordstäv som går ungefär  :  Bara döda fiskar flyter med strömmen....
INGET för mig, tack....

DÄREMOT har jag BESTÄMT mig för att försöka äta mycket mera grönsaker och bunkrade därför sådana i försvarliga mängder före nyår : sallat, fjordkål, tomater,gurka, morötter,rödbetor, potatis....Frukt också....
Bara surt bröd...nåjoo, och småsmå halverade havrebröd, som tyvärr inte ens håller ihop...
INGEN glass, inget vetemjöl...
Frysta jordgubbar till den naturella yoghurten  ( istället för glass ) och socker bara då nån sockerråtta kommer på besök

Jag har börjat de här tre första dagarna med en skål härlig fjordkålssallat - berikad med en tomat, lite gurka, en klementin och lite rostat nöthack - före kaffet...och inlett den dagliga gröna  " festen " med vatten....
MOTION får jag i bra mängder och i form av nyttosådan...Som nu om två dagar då det kommer 3 m3 ved - som skall slängas in och radas....

I dag har jag eldat, värmt diskvatten, diskat, städat i vedlidret och kärrat ved till bastun och hit in...

Blev MORMOR idag för 23 år sedan och har firat den stora händelsen med en extra kopp kaffe och ...nässpray....

Barnbarnet är sms-gratulerat UNGEFÄR den tiden han ploppades ut dagen D  ( Jo, man kommer nog ihåg det som om det var igår ;)  )  -  tills man kan ringa till honom på kvällen...
(  Vilket jag gjort nu , så alla viktiga kom-ihåg är undanstökade för idag...)

Förkylningen som fick sin absoluta början vid Allhelgona verkar vara segsliten...IBLAND har jag trott att den varit slagen, men så återkommer den i ny form....efter ett par dagar...
Bara att jobba på och tro att den ger sig....

Den ekonomiska biten efter det bedrövliga fjolåret har i förrmiddags svängt mina mungipor uppåt....
Faktiskt såg saldoraden alldeles hyfsad ut vid 10-slaget i dag, så jag betalade bort merparten av restskatterna och ALLA de räkningar som fanns i burken...
Alltid lika skönt att få dem bort...

Men..riktigt sååå mycket var det ju inte att jag skulle kunna förverkliga allt jag planerat NU...bums direkt ..en lördag...så det får bli lite mer på sikt...
Veden var viktig, i all synnerhet då det nya året håller på att bli aningen kallare - efter ett rätt tröstlöst plaskande...
Vinden fortsätter också vara hård, men den skall avta om man får tro väderspåmännen och -kvinnorna i radio och tv...Enligt dem ska vi ha - 12 på tisdag...Bra så...

Nu tror jag att jag skall kolla om ordspråket " Raha tulee rahan luo "  ( dvs " pengar kommer till pengar " ) stämmer  och lämna in mina standardlottorader - de jag lämnar in då saldot på kontot så tillåter...
JUST nu finns det lite INNAN shopoholicen satt igång med att förverkliga sin önskelista ;)

Vi tre önskar alla ett gott nytt år 2015 💟💟💟

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar