måndag 29 december 2014

Trotsålder ??? Trots åldern ??? ( läs ända till slut :) )

Jul igen...(  OBS ....inlägget skrevs lååångt före jul...och kompletterades några dagar efter !)

SUCK...

Den får mig att känna mig som en dålig människa - då jag  grips av panikångest över gammaldags/udda/stugluktande lumpor ...och inget annat skulle vilja än vara hemma i lugn och ro - utan att slippa känna stressen som jag VET att råder i de hushåll dit man ...transporteras av nån som är spänd som den beryktade fiolsträngen....

Det ÄR onekligen  bekvämare - och mer ekologiskt - att EN människa offrar sig och beger sig på av-och-an-resan för att plocka upp morsan/svärmor - än att fyra billag styr kosan till hennes enkla och obekväma hus som dessutom luktar gammalt hus - UTOM JUST  på julen...då stugmor stekt skinka och stöpt ljus och tagit in granen - den ekologiskt klädda...

Jag HAR haft glädjen att se NÄSTAN hela gänget här EN annandag på de sex år jag bott här.....så jag borde ju inte klaga...

Julkompotten består av så många delfaktorer som ännu för några år sedan var alldeles roliga....eller .. åtminstone någorlunda uthärdliga...

Städandet, mathandlandet, klädbestyr, traditioner...

Så kom brytningen...OBS !!!! Samtidigt som jag blev billös....!!!!

Julklapparnas antal eskalerade..utan att jag hade nån del i dem för jag köper som bekant inte grejer...* ( Därför är det en PINA också att FÅ paket..)

Svarta sopsäckar proppade med klappar, fullkomligt kaos under vilket endel barn bara kröp under granen, rev åt sig paket - slet upp en liten flik för att se en skymt av innehållet och  kastade det åt sidan för att få nästa ...
Nån tjöt av besvikelse eller...surade ....Småttingar som totalt saknade frid i själen stred om saker - och bölade ....
Den frikostigaste av alla " tomtarna " blev själv utan och mitt fattiga hjärta grät blod....


Man " förväntades " stanna över hela helgen för att besöka alla i tur och ordning - vilket innebar övernattningar på en soffa .....
Det blev dessutom storm och elavbrott...Träd föll över vägar och elkablar...
Man borde ha varit hemma och eldat...

Jag ÄLSKAR mina barn och barnbarn - MEN...JULAFTONEN borta hemifrån gillar jag inte...

Som 65 åring KUNDE  jag ha rätten att utebli JUST den dagen - och inte "förutsättas " närvara med mina husluktande lumpor och hemlängtan som sätter in minst två veckor innan ....

Den egna sängen med rena lakan, strukna dynvar, egna tidtabeller, julmusik i radion, hundar som inte känner behov att märka mattor och golv hägrade en verkligt misslyckad helg för min inre syn...
Oron för frusna vattenrör var stor....

*   I ÅR VAR DET ANNORLUNDA....av många anledningar...RENTAV roligt...

En tillsynes avspänd anförvant kom och hämtade mitt pick och pack...och mig och hundarna...

Jag hade i god tid inhandlat KLÄDER som fått ligga i sina plastpåsar för att undgå stuglukten...Andra plagg hade förvarats i välsluten malpåse där jag strött frikostiga givor vaniljpulver...
Åt hundarna hade jag skaffat löpbyxor för att slippa cirkusen med revirmarkering inomhus - OM någon av husets hundar haft hormonella happenings...som gången innan...

Stod sedan framkommen och skalade potatis åt 20 personer, modifierade jullådor och kokade skinksås, så jag HANN aldrig få panik...

En av döttrarna fick välja VILKET av de medhavda plaggen jag skulle ha på mig...så ..inga klander kunde uppstå...

Julklappsutdelningen kunde jag ha rymt från....DEN åstadkommer ALLTID ångest..
***Jag KAN inte det där med att köpa...De få gånger jag försökt, har det blivit fiasko....
Jag förärades gåvor som väckte än mera mentalt illamående. Jag  BORDE ha gett något fint ...åt ALLA...

*** Slöja av virtuella tårar ******
Torkade gräshoppor...VILKEN härlig ide'....och dödsskalleförsedd chilisås....och ...de fina Brukakärl som jag räknat med att få BETALA...de var julklapp.....
Suck....

Kanske jag under året som kommer kunde lära mig hitta på klappar ????
Eller få bjuda på ENS en julafton här ...innan det definitivt är för sent....

Kanske ...via Skype ?????
Till all lycka är det en sommar här emellan....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar