måndag 15 december 2014

Närapå storm igen....

Inte för att det GÖR något - så länge vinden inte är farligt kraftig - som de säger i väderrapporterna....

I morse - då vi steg upp var det ännu rätt lugnt och vi tassade omkring i gryningen med allehanda sysslor utomhus alla tre...
T.ex är det VÄLDIGT spännande att gå till bastun med vatten med Matte  - då man som fyrbent får utnyttja siit fenomenala luktsinne och sniffa efter möss... De har verkligen levt bus och jag har flyttat ALLT utom vattenbehållarna upp på grytan - för dit skall de väl inte ta sig ....

I synnerhet Onna gillar att klättra och idag var hon i ett huj uppe på bastulaven, vips på den s.k tvättbänken och från den till sittbänken...Bra agilitybana :)

Märkte att de grönplastade nätskivorna som jag riggat likt ett W i ett dike vid bastustängslet  ( för att förhindra rymning den vägen ) hade flyttat på sig...Kanske för att vattennivån i diket har ökat och blöta löv och annat har skuffat på näten..
Några besökande kattor har kanske utnyttjat tillfället då de kommit på sorkspaning, men de kommer nog ÖVER stängslet - och MELLAN gärdsgårdens alla " spjälor"...så jag fixade mina nätskivor - som från början varit menade som kompostnät....Lite " pluttinuttiga " i min åsikt, men - folk har ju olika behov :)

Förde sedan in hundarna för att kärra bort några välbegagnade transportpallar med stora spikar i .... Så skönt att inte behöva akta lurvisarna hela tiden - och jag anser mig behöva lite " hundfritt" ibland ....UTAN att ha dåligt samvete...

Orkade inte med riktigt hela projektet, så jag kom in på en kaffepåtår och lite chatt ....

Eftersom det hade uppenbarat sig några e-fakturor på e-banken tog jag mig för att betala dem...Så skönt det är då man slipper fundera på dem då de finns i bankens / mitt digitala  "kartotek" så länge de behövs.....
Det var egentligen min kloka dotter som upplyste mig om saken och... i ganska så respektlösa ordalag, men det " fastnade bra " :D
Minns med en rysning tiden då fakturorna skulle mappas och förvaras, men DET är en förgången tid - till all lycka - för en slarvmaja...

Nu väntas regn också - så bra att jag fick utrymme i stora ektunnan...( lyssnar på rapporten 12.45 )

Måste elda bastun alldeles snart så man får cirkulation på vattnet...och komma ihåg att vattna allt som övervintrar på vinden...Ännu - eller IGEN - blommar där några vita pelargoner som vägrat titta i almanackan och jag funderar på att ta ner nån av dem som juleblommor...

Ja, nu ska jag ta och elda lite här inne också, för vinden gör att värmen liksom sugs ut ur huset...

Köttsoppan - på malet kött - sänder dessutom ut goda dofter ...Regnvädersmat vid brasan ..

Inte illa....alls...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar