torsdag 18 december 2014

I väntan på kallare väder....

FISK ska ju som känt inte förvaras i frysen alltför länge, så igår kokade jag en rejäl soppa på minst ett tiotal abborrar - som drogs upp i höstas...

Bra att få bort lite av innehållet i frysskåpet - och klara avfrostningen enklare - då det blir kallare....

Tog mig på kvällen till att kolla intresset för soppa av den " medskyldige " till alla fiskar i frysen - och fick ett jakande svar ...

Bra att bjuda folk till huset - så får man lite uppröjt - åtminstone partiellt...

I morse kollade jag tv-programmet väldigt noga redan före 7 - och fann att vår fina skidskytt Kaisa skulle ut i spåret 15.15 ...

Därför tömde jag köksbordet på alla julpysselattiraljer och kånkade bordet och stolarna till Salen - där jag först dammsugit och flyttat min TUNGA tygkista som tjänar som soffbord.....

Sedan togs köksmattorna ut, avdammades och golvet dammsögs och tvättades...
Nu behöver det inte städas ...i år mera ???

TV:n vändes så man kunde sitta och se skidningen efter bastun...

Hade stekt plättar på förmiddagen - då jag eldat under gryta och ugn i bastun - och haft en ordentlig brasa i Plåtis , så både hus och lögarstuga skulle vara varma inför besöket...

Skönt att sedan sitta och bara vila på laven....Behövde inte ens kasta bad....

Medan gästen - utan min inblandning - var i bastun kunde jag göra soppan klar och ha hundarna ute....


Tack vare den importerade vännen  i huset minskade soppan betydligt - utan att jag ens behövde truga....Äter nog ändå av den ett par dagar framöver...

Plättar med sylt och glass som efterrätt - och magen är rund och glad ännu på kvällen...

Det var a) rätt länge sedan vi träffades och b) riktigt roligt att få matsällskap och höra senaste nytt...

Nästa bastu blir för min del på tisdagen så jag är redo för en tillfällig flytt på julaftonen....om vädret står mig bi...

 Och se - nu på kvällen har jag helt LEDIGT - i ett skönt hus medan regnet lever bus där ute....

I morgon blir det butiksfärd - på sätt eller annat...
Inköpslistan är bara ANINGEN längre än den brukar, så jag antar att den lokala taxi-idkaren får en uppringning :)

I all synnerhet om regnet fortsätter....

Det ser man i morgon.....

P.S  Vädret blev hur fint som helst, så hundarna kopplades och underredet försågs med kassar och vi fick oss en skön promenad ...
En beställd bok kom också - så nu blir det soffan ......och brasa.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar