fredag 12 december 2014

Om man är arg får man mer gjort....

...men då ska man vara i " prima " skick, inte lika täppt som dammsugaren var idag...

Nå, det fanns EN dammpåse och ett filter kvar - så städningen kunde fortsätta...

Bra så...för nu behövdes det faktiskt ...

En liten vibrerande maskin har anlänt - en som ska vara husmor tillhanda, så hon inte gnuggar axeln i obrukbart skick.... Vilket är lätt gjort då det finns mycket som skall ...slipas....Träytor närmast....
( Om nu nån fick en annan uppfattning )

Dammuppsamlingen funkar rätt bra, men det lägger sig ett lager otroligt
" finmalet " pulver i maskinens närhet vid surrandet ...Blir att både våttorka och suga....

Det stora slag-/fällbordet fick bli det första offret - så...nu MÅSTE det målas - något som ömsom planerats - ömsom skjutits bort som varande onödigt....

Efter en halv burk Ben and Jerry 's  - den med massor av nötter - kunde jag konstatera att jag ännu hade " bybyxorna " på mig efter butiksresan och måste klä om...till lösare hemmabrallor...

I samma paket som maskinen kom också två blusar/tröjor - som jag tänkt mig till julfirandet...Nåndera - eller turvis....eller...hursomhelst...

Efter provning veks bägge två prydligt ihop och packades i plastpåsen de kommit i - för att skonas från hundhår - och stuglukten....

Så långt är julklädseln för MIN del klar...

Lade mig sen på soffan och klickade in mig på koiralle.fi - eftersom de skickat ett mejl med olika erbjudanden till min box....
Beställde faktiskt VARSITT par svarta löpbyxor åt mina fyrfota vänner ( förlåt Cocke,  det fanns inte nån herr-modell ) för att förhindra att den ena sätter sig - och den andra i tid och otid lyfter benet - för att  markera revir i släkthundarnas hem....INOMHUS alltså !!!!

Man kan faktiskt bränna propparna för mindre, men nu borde man ha en realistisk  möjlighet att sitta i lugn och ro vid julbordet....

Vilan på soffan gjorde så gott att jag fick för mig att ta itu med disken - så Lucia  kan firas med kaffe och lussebulle utan att diskbordet är belamrat med veckogamla kärl...

Med detta beslut kom jag också att lösa en stor gåta.....Nämligen VART de två sista leverskivorna hade tagit vägen...
Butiken hade nyöppnad och fräsch lever som skivades inför mina argusögon för nån dag sedan.
Stekte dem dagen därpå - och delade som alltid med mig och - sparade två skivor för senare konsumtion....
HITTADE bara aldrig de två skivorna - hur och var jag än letade...

I ärlighetens namn hade jag redan tänkt att mina små medhjälpare på något underligt vis hade kommit åt godbitarna och därför kokade jag risgrynsgröt idag = och åstadkom mera disk....MEN...men...då jag lyfte den översta diskbaljan från duschrumsgolvet ...låg kastrullen med leverskivorna i den undre baljan....JAVISST ja...

Tack vare att vi inte har golvvärme och det faktiskt råder kylskåpstemperatur just där,  kunde jag idag bara hetta upp min förlupna middag - och kompensera mina djurvänner för misstankarna med att hälla såsen över deras "priplor " då det blev dags för dem....

Ack ja, det minnet, det minnet.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar