lördag 6 december 2014

Självständighetsfunderingar - eller ...så där allmänt...

Regnet smattrar på rutorna på husets sydsida  - i och för sig ok, för  man får ju bastuvatten, men jag har en mängd fyllda papplådor och annat på transportpallar inför måndagens soptransport...Inte helt lyckad tidpunkt...

Så mycket kan jag inte göra åt regnet - allting ömtåligt är täckt med presenningar och byggplast som KANSKE hålls på plast med taktegel, vanliga tegelstenar och genomblöta plankstumpar....BLÅSTEN är det största orosmomentet...

Och - hostan är inte riktigt av denna världen....MEN - gårdagens lilla utfärd till det jag kallar " Stora Byn " innebar ju också ett besök på apoteket...Nu skall vi se om " lösningsmedlet " funkar...
( Lägg en tablett i kallt eller varmt vatten och drick omedelbart - enligt bipackssedeln )
Jag hade lite halvljum latte i min kopp, så jag tänkte att det säkert funkar bra att lösa upp tabletten i den skvätten också.

Hmm...Kändes lite som i kemisalen i skolan - när jag stod i mitt kök i morse och skakade koppen med cirklande rörelser - under lampan...Med brillorna nere på nässpetsen...Iförd den gula noppiga badkappan ...

Just så - utan att läsa vad tabletten innehåller kan man visuellt konstatera att det finns nån form av SYRA med...Mjölken flockade sig....
Intensivare skakningar fick lösningen att emulgeras - och då " provröret " med en hastig knyck tömdes i munnen SMAKADE lösningen surt...
 
Så - vad har självständighet med detta att göra ???

Jo, det är ETT sätt att fira Finlands stora dag - 6.12 - liggande på soffan,  inte störa någon med hosta - och ...andra trumpetande fanfarljud ...och ett humörlyftande klädbyte med jämna mellanrum.... 

Ålderdomen kommer inte ensam säger de som vet...

Men - på kvällen skall det  bli sallat, rostad paprika,  grisinnerfilé och pressad potatis - och nån härlig gelé till...
OCH ..ett glas rött - för jag köpte mitt allra första lådlösa påsvin igår....1,5 l ..
Inte vin i flaska - för det hinner bli ättika innan jag får slut på drickan
( Oftast fryser jag in resten  i iskubsfack - och lägger i mat ...Inget slängs bort ändå )

Om man känner nån smak är ju en bisak - för tända ljus och STÄMNINGEN kan ju kännas festligt....trots allt..

Kanske nässprayen också funkar .....

Happy Birthday Finland :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar