fredag 19 december 2014

Försöker förjaga sömnen....

I morse var det stört omöjligt att sova...

Femtiden behövde = måste jag själv gå upp - av och an - och skulle gärna ha somnat om ifall Onna inte fått en släng av dålig mage...halv sex...
Så - iförd t-skjorta med bara fötter - släppte jag ut henne OCH den lite yrvakna mr C ...
Den sistnämnde kom fort in, skrapade uppfordrande på dörren, men på damen fick vi vänta länge...
Då bådas tassar +hennes ända var avtorkad, mina händer tvättade och vi återvunnit värmen i sängen KUNDE man ha sovit, men en kvart över sex var Onna av den åsikten att matte skulle vara klarvaken och inte dåsa längre...

Suck...

Kanske lika bra att klä på sig, sortera disken, bena rygg-&revben ur ett antal abborrar som tjänat som soppingredienser, surra köttet med stavmixern och blanda till en färs, som sattes på spisen i vattenbad...
SEN fick jag morgonkaffe GANSKA så normal tid...

Nu har jag lappat den trasiga diskbaljan med  Je...ventilationstejp och disken börjar bli rumstemperad efter att ha stått gömd i duschrummet - i + 9,2 ...så egentligen borde jag diska NU...

Men jag satte mig med en påtår kaffe - och funderar nu på OM jag skall ha en innegran - om jag skall hugga eller såga - om det ska ske i dag - eller i morgon - och ...om jag ska hitta ljushållarna - eller ens få tag på julgransljus...

I fjol sågades granen precis denna dag - och då fick jag inga lämpliga ljus, så det blev småsmå röda bolljus och några gamla stumpar...Man bränner ju inte levande ljus mer än en liten stund - kanske medan man dricker en mugg glögg - så de räckte bra...

Nå, jag fick just hem ett kilo stearin och vekgarn har jag....MEN - sällskapet fattas för ett fridfullt ljusstöpande och det skulle vara roligt att göra TILLSAMMANS....

Ljushållare ???  KUNDE göra såna jag sett på Sagalunds museum - senast denna vecka - snurrad metalltråd vars spiralända viras runt ljuset - och den raka delen  förses med ett litet juläpple - eller annan tyngd...

Också DET kunde vara ett roligt pyssel ....

Barnbarnen som bor närmast, men ändå lite väl avlägset för att be på pysselkväll - och mitt hus går INTE att flytta, så jag får nog antingen göra allt själv eller ...lämna det till en annan gång...

Man kan kanske pyssla sådant en annan tid av året också ????

Men...Nu ska jag diska efter dessa synnerligen djupsinniga funderingarna - så löser sig resten nog  förhoppningsvis....

" Hörs "  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar