fredag 25 augusti 2017

Ingen höstdepression här inte....

Nej...
Allting har som känt sin tid och nu ...i morse ...grävde jag fram min fleecetröja ur nedre byrålådan...Den kändes som en kär vän som man inte sett sedan i ...maj ?

Älskad ...saknad...;)

Visserligen behövs den inte riiiktigt ännu, men...pyamasbyxorna tog jag till heders i går kväll...Riktigt skönt var det med värme...och jag sov både gott och länge...

Byter inte ännu till vintertäcke, för jag väntar .... på indiansommaren som SKA komma i september...om en vecka...liksom...

Börjar känna den där ofta återkommande ..inredningslustan...
Lite städning... och belönar mig med att ta in blommor, blad...fröställningar...
Pionfrö, gammalt och nytt...

Nå, nu fick jag kanske inte så stor lust att röja bland kvisthögarna bakom ladugården, på sydsidan, men jag kommer inte åt eftermognadslådan om inte kvistarna kommer bort först...och tupptömning står på programmet...
Hade tänkt flisa en del av dem, kvistarna från äppellunden... men de blev i stället  till förhöjning av risstängslet mot öster...
Dessutom plockade jag en massa nässlor för att torka dem och ha till TIDIGT nässelvatten på våren....

Då jag engång VAR vid det mest invuxna av alla mina områden OCH hade handskar på mig, började jag röja runt de ca 17 bärbuskarna och marken kring och under dem...

Alltså ...vilka HÖGAR det blev....Nässlor, tistlar, torra hundflokeställningar och manshögt gräs...Åkerfräken och uråldriga jordgubbsplantor ....

Det blir nog bra bara jag får högarna bort och...buskarna beskurna och omgivna med stöd...NÅÅÅNGÅNG...

Då orken tröt kom jag in och knådade igång en semledeg...
Kimito Kvarns goda mjöl naturligtvis...

Så ...medan degen jäser kan jag skriva lite här i ryggläge...

Det började dessutom regna så jag behöver inte fortsätta utejobba...

Stängde av radion på en stund då det ältades knivar och " veckojubileum "...

Mycket gladare blev jag inte en timme senare då duon Mikael och Mathias*  berättade om projektet " närmat "...i yle vega...

Förstå mig rätt nu : närmat  " är det bästa ting som sökas kan all världen kring "-  och har ett fint och LOGISKT namn då sådan säljs ...
REKO....

(Rejäl konsumtion – Reilua kuluttamista, Reko = schysst, trevlig och rättvis)
REKO är en avtalsmodell för handel mellan en grupp producenter och en grupp konsumenter. Inom  REKO  försäljnings- och distributionsmodellen av närmat beställer konsumenterna mat av närmatsproducenterna direkt utan mellanhänder."


Fattar INTE varför man på " högsvenska/ standardsvenska " ska uttala Reko på ett " fint och belevat " sätt och dra ut på ordet som om ringen bestod av RÄKOR...
Reeekkko-ring...
Varsågod M......HÄR är en Rääääko-ring ...
Inte en levande jävel får mig att frångå mitt uttal : REKÅ.....Rekå-ring....
Konsumtion uttalas förvisso också med svenskt Å = kånsumtion....

Nåja...det om detta...


Nu blev teckensnittet dessutom påverkat av det kopierade....och jag kan inte korrigera...
Straffet för att jag försöker " hålla finlandssvenskan fri från rikssvenska " ....???

Tack vare regnet fick jag alltså nybakta semlor, som jag just ätit  två av....
Intagna guldbollar, uttagna semlor....


Har anslutit mig till Amnestys månadsbetalare, därför deras tidning på bordet....om den nu se syns....( Aj nej...Jag schabblade bort just den bilden...)

Nånstans måste jag " placera " mina pengar...
Åtminstone en tia i månaden...



 Ska gå ut och fota mina ogräshögar ännu ...så ingen tror att jag bara skryter om mina kolossala bedrifter...
Högen ÄR stor, men bilden ljuger...

Några bär finns ännu att plocka...

Orensat ännu...

I den gamla sandlådan blommar det fint...
Mer blir det inte i dag ...och behövs säkert inte.....
Min dagbok behöver lite påfyllnad så jag sedan nångång i efterskott inte tror att jag...deppat ;)

Ha det gott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar