söndag 20 augusti 2017

Paustankar...Dyster söndag ? Njaaa...

ÄRLIGT talat...Börjar vara grundligen sur på uttrycket " terrordåd " och tänker därför INTE ta upp de fruktansvärt sorgliga knivhuggningarna som skedde i Åbo...
Jämför denna incident med dubbeltornens flygplansattack så vet du/ ni vad jag syftar på....

Här i lilla Västanfjärd är det mer än lugnt...Åtminstone mentalt och i MIN vrå av världen...

Slog upp mina lite grumliga gröngrå ögon i morse vid sextiden och den absolut första tanken var att jag skulle sortera i duschrummet...

Folk - från barn, barnbarn till grannen - har uttalat sig .....hmmm...fullkomligt ärligt redan i något år...och sagt ungefär eller...ordagrant  :

" Man borde anmäla ditt hus till  "Suomen kaamein kämppä " så kanske du skulle få åtminstone det HÄR rummet upprett "
" Jaha - och här ser ut som det brukar "
" Det ser ytterst intressant ut....Kliar i fingrarna att sätta igång här ".....

Ja, jag har sparat detta sorteringsrum till sist...Av byggnadstekniska skäl som att jag VILL ha ett fönster mot norr...och det har varit mer än bekvämt att under den kalla tiden av året ha ett någorlunda torrt våtrum där man kunnat måla/kruka växter/ tvätta krukor/sortera sopor etc...
Dammsugaren står där ( då den inte sommartid är placerad bakom den öppna köksdörren....)

Meningen med FÖNSTRET är att jag tänker stå där framför  och diska....Eftersom jag låtit ta bort vattenrören i köket i preventivt syfte = om/när något händer mig (!)  finns ingen läckagerisk i köket, utan...spricker ett rör eller två, så är det i duschrummet...

Nu har jag inhandlat en diskbordsplåt med plats för TVÅ lösa hoar - tills jag får rör till de fasta...och avlopp fram till golvbrunnen...

Så...NU skall det inledas...så småningom...

Har ställt mina 4 sorteringsväskor på golvet och ...just det...

Det BLIR nog, men nu finns det ännu fruktansvärt mycket ANNAT som har förtur...

Som i morse ....efter innefix :

Vattna i växthuset...
Binda upp tomater och bönor..
Ta bort " bliraldrignågrapumpor" från krukorna och föra myllan till ladugårdsnyplanteringarna....Inget bra år för pumpor...Grrrr...

KUNDE ha blivit...med mer värme...


De vissna pensèerna ska dumpas där de får fröa av sig...

Ganzania ??? Ettåriga...INTE rosenstav :)
Plocka hallon...som mognar anefter och ända till frosten.....och blir grymt fort mosiga...
Ta clematissticklingar OCH jorda dem...

Gjort...


Lite av det som lever och borde vårdas...nångång...

Diverse...vavadenuigen ...


Ta tillvara vallmofröhus...och städa bort bruna stickiga stjälkar och bladrester...
Kratta gammalt trimmat och nyrensat...

PAUS.....
" bÄrså"-stackaren....Men mr Jackmanni är fin :)


JUST nu i skrivande stund är augustidagen alldeles fenomenalt fin...
Solen värmer mina knän där jag sitter i gungan ( trähammocken - om man vill låta  rikssvensk ) med mitt allt mer avkallnande kaffe i favoritkoppen ...Eftersom mjölken i kaffet är ekologisk rödmjölk, skinnar fettet sig på ytan och ger den långsamma drickaren ett tunt flor av mustaschkaraktär på överläppen....

Bytte ut min trappräcksplantering häromdagen...
Pensèerna var hopplöst vissna och jag hade en kastrull med Ga(n)zania ( som jag trott vara rosenstav ...men det kan vi tala tyst om :)  )

Ett brådskande projekt borde slutföras snarast...Har köpt en gårds-husknutslykta för mörka kvällar...Suttit i växthuset en regnig dag och lekt elektriker = skarvat ledningar och skruvat tillbaks lykttaket...
Kollade att lampan funkade ....innan jag knöt fast lyktan i ett snöre ...och firade ut / ned den genom lillfönstret i duschrummet...
Klättrade upp på gammelstegen ( den jag ett år fick i skallen !!! ) och röjde bland kaprifolstammarna för att få fram husnummerskylten....och för att konstatera att jag troligtvis måste be om hjälp med projektet...
Fegar ut ????
Lyktan borde komma ovanför skylten ...eller just under...kanske...så är lampbytet enklare...
Suck....

Ett tocket projekt...
Men siii : efter en lindrigare elstöt ( då husbehovselektrikern missminnt sig om stickkontaktens vara eller icke vara i den avstängda skarvdosan .....eller i det evigtfunkande vägguttaget !!! ) och ett lamphållarbyte ( då den ickefungerande gamla glödlampan inte kunnat lösgöras från originalhållqren ) och en modernisering av lysobjektet ( från glöd till...spar....) och lykttakets tillbakaskruvande...SÅ :

 ÄR det ljus....Så kom inte och påstå att inget blir färdigt :D
Skulle nog ha lust att sjunga som Cornelis W...i nån sång : .....tammef..
men bara av stolt självhävdelse...Fnisss....


Egentligen ... borde jag fortsätta trimma gräs ...för att kunna plantera lite av de dagliljor som jag grävt upp till förmån för mina nya älsklingar, men axeln värker alldeles förbålt efter det föga tarzanaktigt smidiga lianklättrandet ....

De nya älsklingarna HOPPAS jag ska bli så här fina :

Hon heter Lawinia
 Dvs nu är de ytterst små rosenplantor, varav ena med dåliga rötter, så det gäller att hålla tummarna att hon tar sig...

Clematisen däremot verkar fin...KANSKE inte rätt sort med just denna ros, men stället / platsen är bra..
Han heter Multi Blue enligt lappen på krukan

Och nu slut för idag...
Ha det tryggt allihopa ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar