söndag 3 december 2017

Söndag och första advent...

Här firas visserligen inte några tomtar eller troll, julgubbar eller andra ...sagofigurers ankomst, så...jag tyckte jag slog på stort då jag i all hast stoppade lite blöt mossa i kakformen, rafsade i lite grovt grus och pluppade in fjolårets ljusstumpar..

Tuttade på det första och längsta ljuset till min ovanligt sena och synnerligen enkla lunch ...här just vid 13.20...

Bytte ändå till renare duk, som inga barnbarn spillt kakao på :)

Lyssnade i ren distraktion på gudstjänstens första psalm och ..gnolade t.o.m med, men sedan kom prällen i etern och tyckte vi skulle be.. och bekänna våra synder....

Han skulle ha rodnat över hela kroppen om han hört vad jag i akut vredesmod * utslängde - innan jag ryckte ut stöpsen...

Jag BIKTADE mig redan i dag på fejsbucken - då jag erkände att jag tagit TVÅ bitar "tårta " igår..och som straff mått riktigt dåligt...
Rena hälsosynden ...


Andra synder pinar mig inte i detta skede...så desså...


Rutorna randas av regn, hur annars ???

Hunden ska rastas hur vädret än är så ...nog om det ....

Fullmåne är det också...igen...*

Kakan ja....Ni får gärna receptet, men nån höjdare är det inte...;)

Vispade ihop vad huset hade hemma...Ett ägg ( av dussinet ), osötat jordnötssmör från veganmånaden, majsmjöl och havregryn...Tömde de sorgliga resterna ur sockerskålen och plockade några rödlöksskal från smeten...
Smälte lite smör och rörde ihop allt med lite bakpulver och MYCKET kakao...

Ruffade in Pyrex - locket med smeten i ugnen och började göra glasyr...Smält smör, lite socker och mycket kakao...och lite vaniljsocker...


Då kakan  och glasyren svalnat ute  i tamburen sammanfogades de två förstnämnda och jag kokade kaffevatten...
Fick plötsligt för mig att ännu vispa grädde till den hyperhälsosamma tårtan - så jag tog rullvispeln och en liten skål och motionerade fram lite gräddskum...

För att hunden skulle slippa snålas, gjorde jag en nästan likadan portion åt honom...


Med den skillnaden att han fick 2 blodplättar med en tsk vispgrädde och jag...en heeel del mera...

Om nån tycker det var ojämnt fördelat så har det sina skäl...Jag går på dasset och mr B :s efterlämningar ska skottas upp med stickspade....och får han magproblem utöver de tidigare nämnda gaserna,så ...vill jag inte vara med...

Det var igår alltså....frossandet...


Nu då vi var ute på gårdsrastning regnade det så pass att jag tog paraplyet över mig...

Men, då jag såg att mina älsklingar stod under vatten på Väståkern var jag tvungen att ta till spaden och gräva ut kanalerna som vuxit ihop...
Paraplyet fick samla vatten bäst det ville ett stycke ifrån...

Mr B undrade kanske först lite över den ovanliga rundan, men som de flesta vattengalna raserna var han snabbt med nosen i virvlarna och frustade...glatt...

Hans Kungliga Majestät Mr B... :)




Och med dessa små notiser lämnar jag er - aniningen abrupt kanske - att fira första advent och lilla jul och vad ni än har för er...

Kvanthopp i radion passar mig precis...

Ha det gott !!!

Jomenjamen...jag glömde ju nästan att berätta vad jag sugit på för  " plattityd " idag -tidigare...

Kikade lite på vädret i övriga delar av världen och ramlade över meningen :

" Vädret i Xxxxn är oftast bäst i de månader där det finns många soltimmar och få dagars nederbörd. "

Vad tycker ni ???

That' s all folks ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar