fredag 6 juli 2018

10.6 idag och risken för nattfrost BORDE snart vara över..

Morgonen ljusnade ..inte särskilt rosig eller fager, utan snarare råkall och grå...

Iklädd mina korta pyamasbyxor, crocsen och fleeceblusen gick jag ut med  Wille på gården - han gick på sina ärenden och jag plockade ihop soffdynorna och lade dem i cockmockgungan..och täckte allt med bubbelplast och pressu...

( Muttrande : det skulle nog vara bekvämt med något annat system.... )

Det bruuukar ju  " verka motverkande/regnavskräckande " att täcka utemöbler och förbereda för.... i bästa fall..några futtiga droppar, så jag knäppte igång tvättmaskinen och tänker hänga ut mina persedlar om så alla slussar öppnades...

Risken är minimal eller obefintlig...och jag ÄR inte vidskeplig..

Då Wille fått sin mat, jag druckit kaffet och klockan ännu inte nått nyhetsdax, stod jag och hängde i köksfönstret...

Stirrade intensivt på ekens ljusgröna löv för att varsebli minsta lilla rörelse som kunde tyda på regn...

Ett litet leende undslapp mig då min hjärna registrerade den första försiktiga vibrationen - och simultant fick jag Madonnas " Like a virgin " att spinna på i bakhuvudet...

( " Like a virgin..touched for the very first time."..eller hur den går 🤔 )

Föga hoppfullt kändes det trots att man efter en stund kunde HÖRA droppandet genom stängda fönster..och mycket riktigt...
Nån minut räckte det och ...ja : underbart är kort...

Suck....
Det är nog bara att hinka upp vatten och vattna det som annars dör...

Just nu i radion ett enerverande inslag om skrotkonst....

Jo jag vet att jag tagit upp saken förut ( Miina Äkkijyrkkäs ko-konstverk ..)

ALLT framställt och inhandlat blir avfall i slutändan...Att göra konstverk av avfallet gör i värsta fall att avfallet blir farligare för miljön än vad det varit om det sorterats vettigt...

VISSA saker kan jag med tvekan gå med på, bara det inte innebär en massa limmande, målande och " paljetterande "....

T.ex har jag hopnystad metalltråd och rostig taggtråd på några av mina växtstöd...

Inga av mina trädgårdsverk : rosenbågar eller pergolan eller minipotageren är gjorda av pristint virke... utan enbart gammalt avlagt...

Nu skiner solen bak molnen och det bildas skuggor på vardagsrumsgolvet..
Dags att riva igång, hänga ut tvätten och börja samla vatten...





Och ...som många gånger förut har tiden bara rusat..

Skylten och vimplarna ovan har uppställts och nedtagits...
Den öppna trädgårdsdagen var en succé ...vad vädret beträffade och ...besökarna och ..min lilla hund som LÄRDE sig MINGLANDETS ädla konst...

Han sattes i Cockmocken - fastknuten via flexikopplet i takbalken ...
Då den första bilarna rullade in genom de öppna porthalvorna och de första besökarna klev ut, ställde han med en välkomstkonsert...

Människorna hade sååå gärna velat hälsa, men jag hejdade dem och sade att vi nu går en runda och ser på trädgården..

Willes skall avtog fort och då vi kom tillbaks efter en snabbrunda satt han bara och tittade storögt..

Dags för skede nr2 och löskoppling..med gästernas tillstånd..
Lite försök till upphoppning,men de motades bestämt och.....resten av dagen var han LÖS och minglade som om han aldrig gjort annat...

Porten / gula grinden var öppen från 11 till 18...
Bilar kom och for...
Han aktade sig ..och fick så goda nya vänner...

Hans matte blev intervjuad och ett hiskeligt misskrediterande foto av henne kom i lokaltidningen...

TUUUR att mina egna speglar är snällare 🤔🤔🤔😇😁


Nu skriver vi redan 6.7 2018...

Wille har blivit getingstucken, men burit det med ett stoiskt lugn...
Svullnaden har redan börjat gå ner, men det oaktat ska vi ta oss en tripp till apoteket i grannbyn..

Matte har - äntligen - betalat fakturor och funnit att hon med ett nödrop kan köpa dammsugarpåsar och ett par säckar mylla...förutom plåster, värkmedicin som passar hundar och kanske lite annat...

Att det blev en uppdatering här beror blott, bart och endast på att " Matte med hus " kom upp som första flik på Cromebalken 🙄

Tvättmaskinen snurrar, två äggsmörgåsar avnjutna och snart åker vi iväg..

Vädret bistår med bilvänlig temperatur...

Ett lugn utbredde sig efter nossvullnadsnervositeten...för precis för två år sedan blev Onna sjuk och jag mindes hela hemska förloppet med ångest i maggropen....

Nu ska jag ta av mig sockorna och klä om till nånslags bykläder...och tammegomorgon om jag inte TROTS den hemska intervjubilden tänker inhandla en burk glass ....

Så härmed önskar jag er en trevlig juli, ett skönt veckoslut och allt gott annars också...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar