torsdag 26 juli 2018

Med plattan på en mullkruka...Reflektioner på en trappa..

10.32 visar plattans digitala tidverk...

Garagets plåttak har redan en stund knäppt av solhettan..Nu följer farstutaket exemplet..

Wille och jag har provsovit våra nya bäddmadrasser och turvis vaknat på bara sängbottnen.
Definitivt felplanerat men ett så megalomaniskt jobb att sprätta dragkedar, klippa ena madrassen  och sy tillbaks dragked...
Redan PLANERINGEN hur allt ska fogas ihop avskräcker..

Vi var i går kväll på en riktigt skön kvällspromenad som startade snäppet efter 22..
Wille stannade och snorklade i så många tuvor att jag inte hann bli flåsig...och hade gott om tid att ta ...misslyckade ...foton av mångubben..

Gårdstunet doftade syndigt och trolskt av liljorna som slagit ut och det bara inte gick att gå in...
Det passade ju wildingen som rusade omkring som ett skrämt spöke och jag fick behärska mig till mitt yttersta för att inte väcka grannarna med gapskattandet..

Kreditkortet kommer inte att ligga i mobilfodralet

Denna vy ovan är från mitt förvildade (sic! ) trappräcke -som förvandlats till omkruknings-och nysåddplats...
I de små krukorna räknar jag med att få ens någon skörd av kålrabbi...Lite sallat ska sås ännu..
I de stora krukorna växer 22 frilandsgurkor som ska flytta till potageren alldeles snart..
Jag trimmade gräset där runt i morse och ska fylla "den yttersta ramen " med torv och kompost som jag sedan sänker de 10 krukorna i...

Potagerens pumpsida - butternutsquash..

Här kommer gurkorna...

Mellan-skjulen-plantering
Till all lycka tog sig den uttorkade backtimjamen sig..



Clematissticklingar och cikoriaplantor...utplantering...snart

"Återvinning" av tomatsallad i omelett...

Är nog djurvän men börjar inse att man MÅSTE ha/investera i insektskydd av bättre sort än de jag höll på med och inte fått färdiga -OM man inte vill mata en armé larver...
HADE fina grönkåls/blomkålsplantor...
Suck...

Och så denna hetta till på köpet...

Därför har inget planterats ut i trädgårdslanden, för ....springa dit ända med bastubrunnsvatten ..Nix, nix....

Annars växer allt ju nog så bra.
Skördar just de första tomaterna...Har ätit egen fin dill och gräslök redan länge..

Pak choien " borde ha haft " fiber över, men den samsas "knirpen"  och jag om...
Jag väljer de minst trasiga bladen åt mig och...

Wille gillar också pak choi...så han tar de sämre...

Han är förresten i en så intressant ålder...Hans koordinationsförmåga  har vaknat och han förstår såå mycket..
Ordförrådet bara växer..Han vet att han ska titta uppåt och söka " flygplan " då såna bullrar i skyn...
Han vet skillnad på "geting " och " fluga " och ligger kolugn om getingar surrar runt nosen...

Lämna ifrån sig förbjudna saker är lite svårt.. Då behövs det godis....

Nu borde jag kolla vad jag berättade förra gången så jag inte upprepar mig..igen ...

Helt utan olika haverier har vi inte klarat oss, men bara materiella hittills...

Vattenpumpen fick något fel för en tid sedan, men sonen som installerade den i fjol kom på återbesök och tog den trasiga med sig till garantiservicen ...

Så - till all lycka har han semester och ...hinner vila mellan varven..
Har liiite svårt att fatta att han om bara två år ska fylla ett halvt sekel ...
Vi hade också ett sällsynt tillfälle att umgås på tumis...


Fick en ny idé till boktitel idag...Eller titel och titel..
Arbetsnamn...

" Kalla honom ♡ Lilla gubben ♡ "

För .. ingenting och inget är ju evigt ..utom evigheten...

Om något händer mig, så har jag naturligtvis en "plan B " för Wille...Och om det kniper en plan C...

Men det behöver vi inte gå in på NU och här ...

Bara så ni vet att jag inte är heeelt " blåst" -ENS i värmen 😌

Nu är den kryddstarka omeletten konsumerad och kräver en portion hallonkvarg till efterrätt, så det ska jag vispa till NU...

Vi hörs igen...
Sköt om er och drick tillräckligt..
Man hålls betydligt piggare om man börjar dagen med 3 dl vatten ...och äter något vettigt till lunch...

I synnerhet om man jobbat ute från 6.30 till 10.30 ..

Sådesså....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar